ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဆိုတဲ့ တာဘာလဲဆိုတာကို မေျပာနဲ ့စကားလံုးေလးရဲ့ အဓိပၸာယ္ကိုေတာင္ ေကာင္းမြန္စြာ မသိသူမ် ားထဲ မွာ က်ေနာ္လဲ ပါခဲ့ဘူးပါတယ္။ သီတဂူ ဆရာေတာ္ဘုရား ေဒါပံုျမိဳ ့မွာေဟာသြားတဲ့ ေထရဝါဒ ထမ္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေရး အသင့္မွာ အက်ဥ္းေဟာသြားတာကို နားေထာင္ရေတာ့မွ ေအာ္ ငါ့ နဲ ့ ငါဟာ အေတာ္တံုးေသးတဲ ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တစ္ေယာက္ပါလားလို ့ ကို ့ကို ကိုယ္ နားလည္မိေတာ့တယ္။
ဒီေန ့ေခတ္ Media ေတြအရန္းေခတ္ေကာင္းေနေပမဲ့ လဲ ေထရဝါဒ ဆိုတာဘာလို ့ေခတ္ကာလ ကေလးေတြ နားလည္ေအာင္ ရွင္းျပထားတာေတြကလည္း အားနည္းပါတယ္။ ဝက္ဆိုဒ္ ေတြထဲဝင္ၾကည့္ေတာ့လည္း ေထရဝါဒ ကို သူတို ့အျမင္နဲ ့သူတို ့ေရးေနၾကတာေတြ ့ရတယ္။ Facebook ဆိုတာကေတာ့ ေျပာမေနနဲ ့ေတာ့ တကယ့္ကို လူ ့ေပါက္လႊတ္ပဲစား ေတြ အခ်ိန္ျဖဳန္းတဲ့ ေနရာတစ္ခုလိုကို ျဖစ္ေနေတာ့တာဘဲ။ က်ေနာ္ ဟုိးတုန္းက Facebook ကို မသံုးဘူး မႏွစ္ကစ သံုးမိတယ္ ခု အေကာင့္ေတြျပန္ဖ်က္ျပစ္ေနျပီ။ ဝက္ဆိုဒ္တစ္ခုထဲမွာ " ကၽြန္ေတာ္သိေသာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ" ေခါင္းစဥ္ေလးျမင္လို ့ဝင္ဖတ္ၾကည့္ေတာ့လဲ ကုလား ေတြက ထင္ရာျမင္ရာေျပာတာေတြကို ေရွာက္ေျဖရွင္ ထားတာေတြ ့ရတယ္။ ကုလားမွ မဟုပ္ပါဘူး ျမန္မာ ဗုဒၶဘာ သာေတြလဲ ကို ့ဘာသာ အေၾကာင္း ကို ေကာင္းေကာင္းမသိၾကပါဘူး ဒါကလဲ မဆန္းပါဘူး ဘုရားရွင္ကိုေတာ္တိုင္ ေဟာေျပာခဲ့တာဘဲ လူေတြဟာ အဝိဇၨာ နဲ ့ တဏွာ ကိုအရင္းခံျပီးေနတာပါတဲ့၊ အမွန္ကို မသိပါဘူးတဲ့ လိုခ်င္ေနမယ္ တက္မက္ေနမယ္တဲ့ ၊ ဒီေတာ့ မသိတာ မဆန္းဘူး က်ေနာ္တို ့ ဗုဒၶဘာသာ စစ္စစ္ ေတြေတာင္ ကို ့ဘာသာ အေၾကာင္း ကို ခေရေစ့တြင္းက် မသိမွ ေတာ့ ဘာသာျခား ကုလား ေတြ မသိတာ မဆန္းပါဘူး။ ဘုရားေဟာထားတာ ရွင္းေနတာဘဲ မသိမွဳ အဝိဇၨာ ေၾကာင့္ ခႏၶာငါးပါး ဓာတ္ ေျခာက္ပါး ကို ငါလို ့ထင္ေနတာ ကုလား တစ္ရုပ္ ျမန္မာ ဘယ္လူမ်ိဳ းမွ အမွန္ကို မသိၾက မျမင္ၾကပါဘူး။ သင္ ကိုယ္တိုင္ေရာ က်ေနာေရာ အမွန္ကိုသိသြားရင္ ေအာက္ထင့္ေတာ့ ေသာတပန္တည္ေနၾကျပီေပါ့ဗ် ာ၊ စာေပအလင္း မွာေရးထားတဲ့ က်ေနာ္သိေသာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ကိုသြားဖတ္ၾကည့္ၾကပါ သူသိတာကို သူေရးထားတာ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ ဆိုတဲ့ မူရင္း ပုဒ္ရဲ့ အႏွစ္သာရ အဓိပၸာယ္ မပါေပမဲ့ ဗုဒၶာသာသာဝင္ေတြ သိထားဘို ့ေကာင္းတာေလးေတြမို ့ သြားေရာက္ဖတ္ေစျခင္ပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ဝက္ဆိုဒ္တစ္ခုမွာ အက်ဥ္းမွ် ေဖၚျပေပးထားတာကိုလည္း သြားေရာက္ေလ့လာၾကပါ အဲဒီ ဆိုဒ္ကေတာ့ မဟာကံ့ေကာ္ျမိဳင္ ဆရာေတာ္ဦးၾသသဓ ဆိုတဲ့ဆိုဒ္ဘဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီဆိုဒ္မွာေတာ့ မူရင္းအဓိပၸာယ္ကို ေရးေရးမွ် ျမင္ေစပါတယ္။ ေနာက္ထပ္ ဆိုဒ္တစ္ခုမွာေတာ့ အေတာ္ေလးကို ျပည့္စံုပါ တယ္ ဒီဆိုဒ္ကေတာ့ “ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ” (အရွင္ဧသိက-ေရစႀကိဳ) ဆိုတဲ့ဝက္ဆိုဒ္ျဖစ္ပါတယ္ သြားေရာက္ဖတ္လိုသူမ် ား “ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ” (အရွင္ဧသိက-ေရစႀကိဳ) မွာကလစ္ႏွိပ္ျပီးဝင္ၾကပါ။
ဒီေန ့ဟာ ဆိုရင္ သာသနာသကၠရဇ္ ၂၅၅၈ ခုႏွစ္ တန္ေဆာင္မုန္းလျပည့္ေက် ာ္ ၁၃ ရက္ေန ့ ဗုဒၶဟူး ေန ့ပါ၊ ဒီေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳ သြားတာ အႏွစ္ ၂၅၅၈ ႏွစ္ရွိသြားျပီေပါ့။ ဒီေတာ့ ေထရဝါဒ ဗုဒၶ ဘာသာ ဘယ္လိုေပၚေပါက္လာသလဲ ဆိုတာကို စေျပာခ်င္ရင္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိတ္နိဗၺာန္ျပဳ တာကေနစေျပာမွ ပိုျပည့္စံုမွာေပါ့။ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ ျပဳေတာ့ မဟာသကၠရဇ္ ၁၄၈ ခု ( BC 544 ) ကဆုန္လျပည့္ အဂၤါေန ့ ကုသိနာရံုျပည္ အင္ၾကင္းဥယဥ္မွာ ပရိနိဗၺာန္ျပဳ ခဲ့တာပါ၊ ဒီအခ်ိန္ ျမန္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳေတာ့ အရွင္မဟာကသပ ကိုေတာ္ၾကီးဟာ ျမန္စြားဘုရားႏွင့္ အတူရွိမေနပါဘူး အရွင္မဟာကသပ ဟာ ပါဝါျပည္ကိုေရာက္ေနခိုက္ျဖစ္ပါတယ္၊ ျမတ္စြာဘုရားကို ဖူးျမင္ရန္ ပါဝါျပည္ကေန ရဟန္း ၅၀၀ ႏွင့္အတူ ကုသိနာရံု ကို လာခဲ့ရပါတယ္။ ခရီးအလာ လမ္းခုလပ္တေနရာမွာ ရာသီဥတု ပူလို ့သစ္ေအာက္မွာ နားခိုေနခိုက္မွာ အာဇိဝက တကၠတြန္း တစ္ေယာက္ သည္ ကုသိနာရံု မွ ပါဝါသို ့ ျပန္အလာ လမ္းမွာ အရွင္မဟာကသပ တို ့နားခိုေနေသာ သစ္ပင္အနည္းသို ့ေရာက္လာ၏ ထိုအခါ ရွင္မဟာကသပ က ထို တကၠတြန္းအား သတင္းေမးျမန္းရာ ျမန္စြာဘုရား " ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္ ျပဳသြားျပီျဖစ္ေၾကာင္း " ေလ် ာက္ထားေလသည္၊ ထိုသတင္းကိုၾကားေတာ့ အရိယာမျဖစ္ေသးတဲ့ ရဟန္းမ် ားဟာ ငိုေၾကြးၾကတာေပါ့ ဒီအထဲမွာ သုဘဒ္ အမည္ရွိတဲ့ ရဟန္းကေတာ့ မငိုဘူး သူက တစ္ျခားေသာ ရဟန္းေတြကို မငိုၾကဘို ့ ဒီလိုေျပာပါတယ္ " ငါ့ရွင္တို ့ ဘာလို ့ငိုေၾကြးေနၾကတာလဲ၊ ငါတို ့ဟာ ခု ရဟန္းၾကီး ေဂါတမ လက္ကလြပ္ျပီ ရဟန္းေဂါတမ ရွိေနလွ်င္ ငါတို ့သည္ လုပ္ခ်င္ရာကို လုပ္လို ့မရ ျပဳလုပ္မိပါကလည္း အာပတ္သင့္ေစ ဟု ဥပေဒပညာတ္ခ်က္ေတြနဲ ့တားဆည္း၏၊ ခုငါတို ့ျပဳခ်င္တာ ျပဳ လို ့ရေပျပီ၊ ငါတို ့ရဟန္းေဂါတမ လက္မွ လြပ္ျပီ " ေျပာဆိုႏွစ္သိပ္ေပ၏ ထိုစကားကိုၾကားေသာ အရွင္မဟာကသပ သည္ ဤသို ့ၾကားေသာ္ ယၡဳ ပင္လွ်င္ ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ ခါရွိေသးသည္ ဤသို ့ေသာစကားကို ေျပာဆိုၾကေပျပီဟု ေနာင္ဆိုလွ်င္ဒီလို ရဟန္းမ်ိဳ းေတြ တိုးပြားလာပါက အဓမၼမွဳ မ် ားတြင္က်ယ္လာေတာ့မည္ကို ေတြးမိျပီး ဘုရားရွင္၏တရားေတာ္မ် ားကို သံဃာယနာ တင္ထားကာမွ ေတာ္ရံုၾကလိမၼည္ဟု အေတြးျဖစ္ေတာ္မူခဲ့၏၊
ျမတ္စြာဘုရားရွင္၏ ေတေဇာဓာတ္ေလာင္ကြ်မ္းျခင္း၊ ဓာတ္ေတာ္ေဝျခင္းအမွဳ မ် ားျပီးေသာအခါ အရွင္မဟာကသပ သည္ သံဃာမ် ားကို စုေဝးေစရာ ထိုအခ်ိန္က သံဃာ ရွစ္သိမ္းေက် ာ္ရွိခဲ့သည္ဟုသိရသည္၊ ရွင္မဟာကသပ သည္ ထိုသံဃာေတာ္တို ့အား သုဘဒ္ ကဲ့သို ့ေသာရဟန္းေၾကာင္ သာသနာဆုပ္ယုပ္ နိဳင္ေသာအေရးကိုျမင္ေသာေၾကာင့္
မသူေတာ္တရားမျပန္ ့ပြားမီ
သူေတာ္ေကာင္းတရား မေပ် ာက္ ပ်က္မီ
အလဇၨီတို ့ ဝိနည္းတရား မပ်က္ျပားမီ
အဓမၼဝါဒီတို ့ အင္အား မေကာင္းမီ
ဓမၼဝါဒိတို ့ အားမနည္းမီ
သာသနာအရွည္တည္ေရးကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ျပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ် ားကို သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာ တို ့အား သံဃာယနာ တင္ထားရင္ေကာင္းေလစြဟု မိတ္မွာေတာ္မူေလသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္တို ့၏ သေဘာတူညီမွဳ ျဖစ္ သံဃာယနာ တင္ရန္ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၾကရာ အရိယာမျဖစ္ေသးေသာ္လဲ သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာကို အာဂုဏ္ေဆာင္ျဖစ္ေသာ အရွင္အာနႏၵာ အပါအဝင္ ပ႗ိသမၻိဒါပတၱရဟႏၱာ ၄၉၉ ပါးကိုေရြးထုပ္ျပီး သံဃာယနာ တင္ရန္ျပင္ဆင္ခဲ့ေလသည္။ ( ဒီေနရာမွာ တစ္ခု မွတ္သားစရာေကာင္းတာက ဒီအစည္းေဝးၾကီးကစျပီး Democracy ဆိုတာကို ဗုဒၶဝါဒက စတင္က်င့္သံုးထားတာကို ျမန္မာျပည္သူမ် ား သတိျပဳသင့္လွေပသည္ ) ထိုကဲ့သို ့ သံဃာယနာတင္နိဳင္ေရးကို အေထာင့္ပန္ ့ေပးနိဳင္မည့္ မင္းအားၾကည့္ရာတြင္ အဇာတသတ္ မင္းကိုသာျမင္သျဖင့္ ထိုမင္းရွိရာ ရာဇျဂိဳ ဟ္ သို ့ ၾကြသြားၾကေလသည္။ အဇာတသတ္မင္း၏ အေထာင့္အပန္ ့ျဖင့္ ရဟႏၱာ ၅၀၀ ဝါဆိုေလာက္ေသာ ေက် ာင္းမ် ားကို ျပဳ ျပင္ေစျပီး ရာဇျဂိဳ ဟ္ျပည္ ေဝဘာရ ေတာင္ေစာင္းရွိ သတၱပဏၰိ လွိဳင္ဂူဝ တြင္ ပထမအၾကိမ္ သံဃာယနာ ကို တင္ေတာ္မူခဲ့ေလ သည္။ ထိုသို ့ သံဃာယနာ တင္ရာတြင္ အရွင္မဟာကသပ ၏ မူ သံုးခ်က္ကို ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တို ့အား သိေစသည္။ ထိုမူမွာ စုစုေပါင္း ၇ ခ်က္ ရွိသည္ဟု သီတဂူဆရာေတာ္၏ တရားမွာနာၾကားဖူးေသာ္လည္း အေရးၾကီးေသာ ေလး ခ်က္ကိုသာ ေျပာျပထားသည္ ၎တို ့မွာ
(တစ္) ျမတ္စြာဘုရားေဟာ သည့္ တရား ကို ေဟာသည့္ အတိုင္းသာ တင္ျပရန္။
(ႏွစ္) ဘုရား မေဟာသည္ မ် ားကိုလည္း မျဖည့္စြက္ရန္ (ျဖည့္စြက္မတင္သင္းရန္) ။
(သံုး) ဘုရားေဟာထားေသာ တရားေတာ္မ် ားထဲမွ လဲ ထုပ္လား ႏွဳပ္လား မျပဳ လုပ္ၾကရန္။ ( လိုတိုးပိုေလွ် ာ့ မလုပ္ရန္ )
(ေလး) ဘုရားေဟာသည္ကို ေဟာသည့္အတိုင္းသား က်င့္ၾကံ လိုက္နာၾကရန္တို ့ျဖစ္သည္။
ထိုမူေလး ခ်က္ သည္ အရွင္မဟာကသပ ၏ မူျဖစ္ေပသည္။ ထုိသံဃာယနာ အစည္းေဝးၾကီး၏ အၾကီးအမွဴ းသည္ အရွင္မဟာကသပ ျဖစ္ျပီး အရွင္ဗာကုလ၊ အရွင္အႏုရုဒၶာ၊ အရွင္ဥပါလိ ႏွင့္ အရွင္အာနႏၵာ တို ့က အတြင္းေရးမွဳ းမ် ားသဖြယ္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ေသာဤပြဲကို ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳ အျပီး ၃ လ အၾကာတြင္ က်င္းပေသာ ပထမဆံုးအၾကိမ္ သံဃာ့ အစည္းအေဝးၾကီးလဲ ျဖစ္သလို က်ေနာ္တို ့နားလည္ထားေသာ ပထမသံဃာယနာ တင္ပြဲၾကီးလဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပြဲကို မဟာသကၠရဇ္ ၁၄၈ ဝါေခါင္လျပည့္ ( လဆုပ္ ၄ ရက္ဟုလည္းဆို၏ ) မွာ က်င္းပျပဳ လုပ္ခဲ့ရာ ပထမသံဂီတိနာယက ပုစၧက ( အေမးပုဂၢိဳလ္ ) အျဖစ္ အရွင္မဟာကသပ ကေဆာင္ရြက္ျပီး ဝိနည္းပိ႗ကေတာ္ ကို ျမတ္စြာဘုရားရွိစဥ္ကပင္ ဧတဒဂ္ထားခဲ့ေသာ အရွင္ဥပါလိမေထရ္က ဝိႆ ဇၨက ( အေျဖပုဂၢိဳ လ္ ) အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျပီး အရွင္အာနႏၵာသည္ ပိ႗ကသံုးပံုလံုးကို အာဂုဏ္ေဆာင္နိဳင္ေသာ္လဲ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုတိုင္ ဧတဒဂ္ထားေတာ္မူေသာ အရွင္ဥပါလိကုိသာ ေလးစားေသာအားျဖစ္ ေျဖေစျခင္းျဖစ္သည္။ သုတၱန္ ႏွင့္ အဘိဓမၼာ ႏွစ္ပံုကိုသာ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ကို ဝိႆ ဇၨက ( အေျဖပုဂၢိဳ လ္ ) အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေစသည္။ ထို သံဃာယနာတင္ပြဲသည္ ၇ လ ၾကာျမင့္ေပသည္။ ထိုသို ့ ၇ လ ၾကာျပီးေနာက္ မွ ေပၚေပါက္လာရေသာ ထိုမေထရ္ၾကီး မ် ားရဲ့ မူကို ေထရဝါဒ မူဟုဆိုေပသည္။ ထို ေထရ ဟူေသာပုဒ္သည္ "ထိရပ္" မွလာေသာပုဒ္ျဖစ္ေပသည္ ထို "ထိရပ္" ဆိုေသာပုဒ္၏ အနက္သည္ ခိုင္ေသာ မာေသာ ျမဲေသာ ဟူသည့္ အဓိပၸာယ္ထြက္ေပသည္ အဘယ္ကဲ့သို ့ ခိုင္ သနည္း အဘယ္ ကဲ့သို ့ မာသနည္း အဘယ္ကဲ့သို ့ျမဲ သနည္းဟူ မူကား ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဟူေသာ သာသနာေတာ္သံုးရပ္အေပၚမွာ ခိုင္ျမဲစြာရပ္တည္ေသာ ခိုင္မာစြာရပ္တည္ထားသည္ ဟူေသာ အနက္ကိုဖြင့္ဆိုေပ၏ ထိုကဲ့သို ့ ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဆိုေသာသာသနာေတာ္ အေပၚ ခိုင္ျမဲစြာ ခိုင္မာစြာ ရပ္တည္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ တို ့ကို ထိရပ္ ပုဂၢိဳ လ္ဟု ဆိုရေပသည္။ ထို ထိရပ္ပုဂၢိဳ လ္တို ့ခ် မွတ္ခဲ့ေသာ မူကို ေထရဝါဒ မူ ဟူ၍ေခၚေပသည္ ထိုေထရ ေခၚ ထိရပ္ ပုဂၢိဳ လ္တို ့ က ဘုရား၏တရားေတာ္မ် ားကို စနစ္တၾက စုျပီး ဘုရား၏ အလို အတိုင္းေဟာေျပာ က်င့္ၾကံေနထိုင္ျပီး ထို ပုဂၢိဳ လ္ တို ့ကေဟာၾကားေသာ ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ် ားကို ေထရဝါဒ ဗုဓၶတရားေတာ္မ် ားျဖစ္ျပီး ထိုမေထရ္ၾကီးမ် ား၏ မူကိုလိုက္နာက်င့္ၾကံသူမွန္ သမွ် ကို ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ် ား ဟု ဆိုေပသည္။ ထိုပထမအၾကီမ္ သံဃာယနာတင္ပြဲကို BC 487 သို ့မဟုပ္ 485 ဟုဆိုျပီး BC 544 ကိုအတည္ျပဳ ထားၾကေပသည္။ က် ေနာ္၏ အေတြး အျမင္တို ့တြင္ ထို သကၠရဇ္မ် ားသည္ အေရးမပါလွ ဘုရား၏တရားေတာ္မ် ား အႏွစ္သာရ လံုးဝစိုးစဥ္မွ် မျပက္ေရးသည္သာ အဓိကက် ေပသည္။ အၾကယ္တဝင့္သိလိုသူမ် ား အထက္မွာ က်ေနာ္ညြန္ထားေသာ “ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ” (အရွင္ဧသိက-ေရစႀကိဳ) ၏ ဝက္ဆိုဒ္မွာသြားေရာက္ေလ့လာၾကပါ။ ေထရဝါဒ ဆိုတာ ဘာလဲ လို ့ စတင္အသိဖြင့္ေပးခဲ့ေသာ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဦးဥာဏိႆ ရ အား ဤ Post ျဖင့္ရွင္ခိုးပါ၏ဘုရား။
ေထရဝါဒ ဆိုတာ ဘာလဲ လို ့ေျပာအျပီးမွာ က် ေနာ့အေတြး အျမင္မ် ားကို ေျပာျပလိုပါေသးသည္၊ ဒီေန ့ နိဳင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ေနၾကတဲ့ ဆရာေတာ္သံဃာ ေတာ္မ် ားအေပၚ မွာေရာ အျခားအျခားေသာ မည္သည့္ သံဃာေတာ္ကို မဆို တပည့္ေတာ္ ရွင္ခိုး ပါ၏ ကိုးကြယ္ပါ၏ ဆီးကပ္ပါ၏။ ထို ့အျပင္ သီလရွိေသာ သီလမရွိေသာ မည့္သည့္ သံဃာေတာ္ကို မဆို တပည့္ေတာ္သည္ ကိုးကြယ္ဆီးကပ္ပါ၏ဘုရား။ ဒီေန ့လူေတြဟာ ဘုန္းၾကီးရဟန္းသံဃာမ် ားကို ဘုန္းၾကီးဟာ ဘုန္းၾကီးအလုပ္ မလုပ္ဘူးဆိုျပီး သံဃံသရနံ ဂစၦာမိ ပ် က္ေနသူမ် ားအတြင္း မွာ က်ေနာ္မပါလို ့ အယုတ္ဆံုး သီလပ်က္ေနေသာ သံဃာမွ အစ တပည့္ေတာ္ထက္ ျမတ္ေနေသးေသာေၾကာင့္ ထိုကဲ့ သို ့ရွစ္ခိုးပါ၏။ ဒီေနရာမွာ လူေတြ ဟာ မိမိ ဘာကိုမွ မယ္မယ္ရရ မသိေသးဘဲ သံဃာေတာ္မ် ားကို ေစာ္ကား ေနၾကတာဟာ ဘာသာျခားတို ့အတြက္ ဝမ္းေျမာက္စရာတစ္ ခုပါဘဲ၊ သိတယ္လို ့ထင္ေနၾကသူေရာ မသိေသးသူမ် ားပါ သီလရွိေသာ သံဃာ ကိုမဆိုထားႏွင့္ သီလမဲ့ ေနေသာ သံဃာသည္ပင္ အကယ္၍ သင္ကသီလ လံုေနသည္ထားေစအုန္းေတာ့ ထိုသီလ မရွိေသာ ရဟန္းသည္ သင္ထက္ျမတ္ေနတာကို မေမ့ပါနဲ ့ ဒီစကားကို ၾကားတိုင္း လူေတြက က်ေနာ္ကို သံသယမ် က္လံုးေတြနဲ ့ၾကည့္လာတယ္ မယံုနိဳင္ေသာစကားေတြ ေျပာလာတယ္လို ့ဆိုၾကတယ္။ ဒါကို စာနဲ ့ေပနဲ ့ အခိုင္အမာ ေျပာေတာ့လဲ ထိုစာေပေတြကို မဖတ္ဖူးၾကသူ မ် ားျဖစ္ေလ ေတာ့ က် ေနာ္ကို လူတပ္ၾကီး လုပ္တယ္ လို ့ဆိုလာၾကတယ္၊ မိလိႏၵပညာ စာအုပ္မွာလဲ ထို သီလ မရွိေသာ သံဃာေတာ္ တို ့သည္ သီလရွိေသာလူထက္ ျမတ္ပံုကို ဥပမာႏွင့္ ျပသထားေပသည္။ မည္ကဲ့သို ့ ျမတ္ေနသလဲ လို ့ဆိုရင္ သီလရွိေသာ သူ သည္ သီလ ရွိေစကာမူ လူဝတ္ေၾကာင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တစ္ျခားေသာ လူတစ္ေယာက္ကို ရဟန္းဝတ္ သိမ္တက္ျပီး ရဟန္းျပဳ ေပးနိဳ င္ေသာ အဆင့္မရွိ ေသာေၾကာင့္ဟု ျပဆိုထားေပသည္။ သီလမဲ့ေနေသာ သံဃာသည္ သီလမဲ့ေနစေကာမူ အျခားေသာ လူ တို ့အား ရဟန္းျပဳ ေပးခြင့္ရွိေသာေၾကာင့္ ထိုသီလမဲ့ ေသာရဟန္းသည္ လူထက္ျမတ္ေပသည္။ ေနာက္ထပ္ တစ္ခု ဥပမာကား ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဆိုေသာ သာသနာကြယ္လာတဲ့ အခါ လိမ္ဏ သာသနာ ကိုေရာက္ေပမည္ ထို သာသနာတြင္ သံဃာ တို ့သည္ လံုးဝသီလ မရွိေတာ့ပါ ထို လိမ္ဏ သာသနာမွ ရဟန္းသံဃာတို ့သည္ လူ တို ့နည္းတူ အိမ္ေထာင္ျပဳ သားေမြး ဥစၥာရွာၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထိုသာသနာကို ပင္ သာသနာဟု ေခၚေပေသးသည္ ထိုအခ်ိန္မွာ သာသနာ ကြယ္ျပီဟု လံုးဝ မေျပာနိဳင္ေသးေပ ထို သာသနာမွာ ရဟန္းသံဃာ တို ့အား အရမတ္ရဟႏၱာမ် ား အျဖစ္စိတ္ႏွစ္လံုးေမြး၍ေပးလွဳ ပါက အက်ိ ဳ းရွိေပေသးသည္ဟု ေဟာထားေပသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ သံဃာေတာ္မ် ားမွာ သီလ ရွိေရး မရွိေရးသည္ သံဃာေတာ္တို ့၏ အေရးသာျဖစ္၍ သင့္ အေနျဖင့္ သံဃံသရနံ ဂစၦာမိ ဆိုတဲ့ သရဏဂံု မပ်က္ေရးသည္ သင့္ အေရးဆိုတာကို မေမ့ဖို ့လိုေပသည္။
ယေန ့တရား ဟာေနေသာ ဆရာေတာ္ၾကီး မ် ား၏ တရားေဟာေျပာရာတြင္ ေတြ ့ရေသာ အမွားကို ျမင္ရသိအခါ က် ေနာ္သည္ ငယ္စဥ္က သမိုင္းပုဒ္စာမ် ား ေျဖဆိုရာတြင္ ထိုေျဖဆိုရမည့္စာကို "၏" "သည္" မေရြး တစ္လံုးမွ မမွားေအာင္ မေျဖဆိုနိဳင္ခဲ့ တာကိုသြားသတိရမိပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ် ား တရားေဟာ ရာတြင္ "၏" "သည္" မေရြးမမွားဟု မဆိုနိဳင္ေပ ထို ့ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ တို ့၏တရားကိုၾကားနာ၍ အမွားျမင္ရေသာအခါ ကို ့ကိုကိုယ္ ေျဖဆယ္နိဳင္ ေပသည္၊ သို ့ေသာ္လည္း ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ် ားအား ရွစ္ခိုးေတာင္းပန္လိုတာက တရားေဟာရာမွာ အထက္ကေဖၚျပထားသလို ေထရဝါဒ မူ ကိုေတာ့လိုက္နိဳ င္မွ သင့္ေတာ္ေပမည္ ထိုသို ့လိုက္နာ ပါမွ တရားေဟာ တရားနာ ႏွစ္ဖ် ာေသာ ပုဂၢိဳလ္ တို ့ အၾကိိဳ းမ် ားၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ မ် ားဘုရား ကာလမ သုတၱံ ကိုၾကားနာဖူးျပီးသည္မွ စ၍ တပည့္ေတာ္၏ စက္ထဲမွာ ပိ႗က သံုး ပံုလံုးကို ေဒါင္းယူထားေသာေၾကာင့္ ၾကားနာဖူးေသာတရားေတာ္ မ် ားကို ႏွဳင္းရွင္မွဳ ျပဳ ခဲ့ပါ၏ ဆရာေတာ္ တို ့၏ အမွားသည္ ဆရာေတာ္တစ္ဦးတည္း အတြက္ အဟုပ္ဘဲ တရားနာ ပုဂၢိဳ တို ့အတြက္ ပါ အမွားျဖစ္မည္ကို အထူးသိရွိထားေစလိုပါသည္။ သို ့မဟုပ္ပါက ေထရဝါဒ မူမွ ေသြဖယ္ေနမည္ ဆိုပါ က ေထရဝါဒ သံဃာျဖစ္ေစကာမူ အမည္ခံသာျဖစ္ေပလိပ္မည္။
အရွင္မဟာကသပ ၏ ဤမူ ေလးခ်က္ကို တပည့္ေတာ္ အထူးႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ရပါ၏ဘုရား
(တစ္) ျမတ္စြာဘုရားေဟာ သည့္ တရား ကို ေဟာသည့္ အတိုင္းသာ တင္ျပရန္။
(ႏွစ္) ဘုရား မေဟာသည္ မ် ားကိုလည္း မျဖည့္စြက္ရန္ (ျဖည့္စြက္မတင္သင္းရန္) ။
(သံုး) ဘုရားေဟာထားေသာ တရားေတာ္မ် ားထဲမွ လဲ ထုပ္လား ႏွဳပ္လား မျပဳ လုပ္ၾကရန္။
(ေလး) ဘုရားေဟာသည္ကို ေဟာသည့္အတိုင္းသား က်င့္ၾကံ လိုက္နာၾကရန္တို ့ျဖစ္သည္။
အရွင္ဘုရားတို ့လည္း တရားနာ ပုဂၢိဳလ္မ် ားကို ေမတၱာထားေသာအားျဖင့္ ေထရဝါဒမူကို လိုက္နာေပးၾကပါဘုရား။ ဒါမွသာလဲ ဆရာ ဒါယကာ အၾကိဳ းမ် ားမည္ျဖစ္ပါသည္။
က် ေနာ္အေတြး အျမင္မ် ားဟာ သာသနာေတာ္ဝန္ထန္း ပုဂၢိဳ လ္မ် ားကို မေလးမစား လုပ္ျခင္းတစ္ခုမွ မပါဘူးဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ဘဲ သိပါတယ္။ ေမတၱာရပ္ခံျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္၊ တရားနာၾက ကုန္ေသာ လူပုဂၢိဳ လ္တို ့ကလဲ သာသနာေရး အသိကို ပညာသိ သိလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္မွသာ သာသနာၾကီး ၾကာရွည္မယ္ဆိုတာ ေမ့မထားၾကပါနဲ ့ ဒီေန ့ေခတ္ကေလးေတြ Facebook ေရာဂါစြဲေနရာက တိုးတက္ေရးဘက္မွာ ဆုပ္ယုတ္ေနတာဟာ မိဘ မ် ားမွတာဝန္ရွိပါတယ္။ ယေန ့ေခတ္ကေလးေတြဟာ သာသနာေရးကို အေပၚယံေလာက္သာ သိၾကပါေတာ့တယ္။ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ အေပၚက က်ေနာ့အေတြးအျမင္မ် ားကေတာ့ သံဃာ မ် ားကို ေလးစားၾကပါ သံဃာမ် ားက လည္း ဒါယကာ မ် ားအေပၚ ေမတၱာထား ေဟာေျပာရာမွာ ေထရဝါဒမူကို လိုက္နာၾကပါလို ့ ေတာင္းပန္ေလ် ာက္ထားပါ၏
အနတၱ စၾကၤ ဝ႒ာ မွ ေမတၱာမွ် ေဝပါ၏
19/11/2014
မသူေတာ္တရားမျပန္ ့ပြားမီ
သူေတာ္ေကာင္းတရား မေပ် ာက္ ပ်က္မီ
အလဇၨီတို ့ ဝိနည္းတရား မပ်က္ျပားမီ
အဓမၼဝါဒီတို ့ အင္အား မေကာင္းမီ
ဓမၼဝါဒိတို ့ အားမနည္းမီ
သာသနာအရွည္တည္ေရးကို ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ျပီး ျမတ္စြာဘုရားရွင္ ေဟာၾကားခဲ့ေသာ တရားေတာ္မ် ားကို သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာ တို ့အား သံဃာယနာ တင္ထားရင္ေကာင္းေလစြဟု မိတ္မွာေတာ္မူေလသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ ရဟန္းေတာ္တို ့၏ သေဘာတူညီမွဳ ျဖစ္ သံဃာယနာ တင္ရန္ေဆြးေႏြးတိုင္ပင္ၾကရာ အရိယာမျဖစ္ေသးေသာ္လဲ သုတ္ ဝိနည္း အဘိဓမၼာကို အာဂုဏ္ေဆာင္ျဖစ္ေသာ အရွင္အာနႏၵာ အပါအဝင္ ပ႗ိသမၻိဒါပတၱရဟႏၱာ ၄၉၉ ပါးကိုေရြးထုပ္ျပီး သံဃာယနာ တင္ရန္ျပင္ဆင္ခဲ့ေလသည္။ ( ဒီေနရာမွာ တစ္ခု မွတ္သားစရာေကာင္းတာက ဒီအစည္းေဝးၾကီးကစျပီး Democracy ဆိုတာကို ဗုဒၶဝါဒက စတင္က်င့္သံုးထားတာကို ျမန္မာျပည္သူမ် ား သတိျပဳသင့္လွေပသည္ ) ထိုကဲ့သို ့ သံဃာယနာတင္နိဳင္ေရးကို အေထာင့္ပန္ ့ေပးနိဳင္မည့္ မင္းအားၾကည့္ရာတြင္ အဇာတသတ္ မင္းကိုသာျမင္သျဖင့္ ထိုမင္းရွိရာ ရာဇျဂိဳ ဟ္ သို ့ ၾကြသြားၾကေလသည္။ အဇာတသတ္မင္း၏ အေထာင့္အပန္ ့ျဖင့္ ရဟႏၱာ ၅၀၀ ဝါဆိုေလာက္ေသာ ေက် ာင္းမ် ားကို ျပဳ ျပင္ေစျပီး ရာဇျဂိဳ ဟ္ျပည္ ေဝဘာရ ေတာင္ေစာင္းရွိ သတၱပဏၰိ လွိဳင္ဂူဝ တြင္ ပထမအၾကိမ္ သံဃာယနာ ကို တင္ေတာ္မူခဲ့ေလ သည္။ ထိုသို ့ သံဃာယနာ တင္ရာတြင္ အရွင္မဟာကသပ ၏ မူ သံုးခ်က္ကို ရဟႏၱာအရွင္ျမတ္တို ့အား သိေစသည္။ ထိုမူမွာ စုစုေပါင္း ၇ ခ်က္ ရွိသည္ဟု သီတဂူဆရာေတာ္၏ တရားမွာနာၾကားဖူးေသာ္လည္း အေရးၾကီးေသာ ေလး ခ်က္ကိုသာ ေျပာျပထားသည္ ၎တို ့မွာ
(တစ္) ျမတ္စြာဘုရားေဟာ သည့္ တရား ကို ေဟာသည့္ အတိုင္းသာ တင္ျပရန္။
(ႏွစ္) ဘုရား မေဟာသည္ မ် ားကိုလည္း မျဖည့္စြက္ရန္ (ျဖည့္စြက္မတင္သင္းရန္) ။
(သံုး) ဘုရားေဟာထားေသာ တရားေတာ္မ် ားထဲမွ လဲ ထုပ္လား ႏွဳပ္လား မျပဳ လုပ္ၾကရန္။ ( လိုတိုးပိုေလွ် ာ့ မလုပ္ရန္ )
(ေလး) ဘုရားေဟာသည္ကို ေဟာသည့္အတိုင္းသား က်င့္ၾကံ လိုက္နာၾကရန္တို ့ျဖစ္သည္။
ထိုမူေလး ခ်က္ သည္ အရွင္မဟာကသပ ၏ မူျဖစ္ေပသည္။ ထုိသံဃာယနာ အစည္းေဝးၾကီး၏ အၾကီးအမွဴ းသည္ အရွင္မဟာကသပ ျဖစ္ျပီး အရွင္ဗာကုလ၊ အရွင္အႏုရုဒၶာ၊ အရွင္ဥပါလိ ႏွင့္ အရွင္အာနႏၵာ တို ့က အတြင္းေရးမွဳ းမ် ားသဖြယ္ ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူခဲ့ေသာဤပြဲကို ျမတ္စြာဘုရား ပရိနိဗၺာန္ျပဳ အျပီး ၃ လ အၾကာတြင္ က်င္းပေသာ ပထမဆံုးအၾကိမ္ သံဃာ့ အစည္းအေဝးၾကီးလဲ ျဖစ္သလို က်ေနာ္တို ့နားလည္ထားေသာ ပထမသံဃာယနာ တင္ပြဲၾကီးလဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒီပြဲကို မဟာသကၠရဇ္ ၁၄၈ ဝါေခါင္လျပည့္ ( လဆုပ္ ၄ ရက္ဟုလည္းဆို၏ ) မွာ က်င္းပျပဳ လုပ္ခဲ့ရာ ပထမသံဂီတိနာယက ပုစၧက ( အေမးပုဂၢိဳလ္ ) အျဖစ္ အရွင္မဟာကသပ ကေဆာင္ရြက္ျပီး ဝိနည္းပိ႗ကေတာ္ ကို ျမတ္စြာဘုရားရွိစဥ္ကပင္ ဧတဒဂ္ထားခဲ့ေသာ အရွင္ဥပါလိမေထရ္က ဝိႆ ဇၨက ( အေျဖပုဂၢိဳ လ္ ) အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူျပီး အရွင္အာနႏၵာသည္ ပိ႗ကသံုးပံုလံုးကို အာဂုဏ္ေဆာင္နိဳင္ေသာ္လဲ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ကိုတိုင္ ဧတဒဂ္ထားေတာ္မူေသာ အရွင္ဥပါလိကုိသာ ေလးစားေသာအားျဖစ္ ေျဖေစျခင္းျဖစ္သည္။ သုတၱန္ ႏွင့္ အဘိဓမၼာ ႏွစ္ပံုကိုသာ အရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ကို ဝိႆ ဇၨက ( အေျဖပုဂၢိဳ လ္ ) အျဖစ္ေဆာင္ရြက္ေတာ္မူေစသည္။ ထို သံဃာယနာတင္ပြဲသည္ ၇ လ ၾကာျမင့္ေပသည္။ ထိုသို ့ ၇ လ ၾကာျပီးေနာက္ မွ ေပၚေပါက္လာရေသာ ထိုမေထရ္ၾကီး မ် ားရဲ့ မူကို ေထရဝါဒ မူဟုဆိုေပသည္။ ထို ေထရ ဟူေသာပုဒ္သည္ "ထိရပ္" မွလာေသာပုဒ္ျဖစ္ေပသည္ ထို "ထိရပ္" ဆိုေသာပုဒ္၏ အနက္သည္ ခိုင္ေသာ မာေသာ ျမဲေသာ ဟူသည့္ အဓိပၸာယ္ထြက္ေပသည္ အဘယ္ကဲ့သို ့ ခိုင္ သနည္း အဘယ္ ကဲ့သို ့ မာသနည္း အဘယ္ကဲ့သို ့ျမဲ သနည္းဟူ မူကား ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဟူေသာ သာသနာေတာ္သံုးရပ္အေပၚမွာ ခိုင္ျမဲစြာရပ္တည္ေသာ ခိုင္မာစြာရပ္တည္ထားသည္ ဟူေသာ အနက္ကိုဖြင့္ဆိုေပ၏ ထိုကဲ့သို ့ ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဆိုေသာသာသနာေတာ္ အေပၚ ခိုင္ျမဲစြာ ခိုင္မာစြာ ရပ္တည္ေနေသာ ပုဂၢိဳလ္ တို ့ကို ထိရပ္ ပုဂၢိဳ လ္ဟု ဆိုရေပသည္။ ထို ထိရပ္ပုဂၢိဳ လ္တို ့ခ် မွတ္ခဲ့ေသာ မူကို ေထရဝါဒ မူ ဟူ၍ေခၚေပသည္ ထိုေထရ ေခၚ ထိရပ္ ပုဂၢိဳ လ္တို ့ က ဘုရား၏တရားေတာ္မ် ားကို စနစ္တၾက စုျပီး ဘုရား၏ အလို အတိုင္းေဟာေျပာ က်င့္ၾကံေနထိုင္ျပီး ထို ပုဂၢိဳ လ္ တို ့ကေဟာၾကားေသာ ဗုဒၶ၏တရားေတာ္မ် ားကို ေထရဝါဒ ဗုဓၶတရားေတာ္မ် ားျဖစ္ျပီး ထိုမေထရ္ၾကီးမ် ား၏ မူကိုလိုက္နာက်င့္ၾကံသူမွန္ သမွ် ကို ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ် ား ဟု ဆိုေပသည္။ ထိုပထမအၾကီမ္ သံဃာယနာတင္ပြဲကို BC 487 သို ့မဟုပ္ 485 ဟုဆိုျပီး BC 544 ကိုအတည္ျပဳ ထားၾကေပသည္။ က် ေနာ္၏ အေတြး အျမင္တို ့တြင္ ထို သကၠရဇ္မ် ားသည္ အေရးမပါလွ ဘုရား၏တရားေတာ္မ် ား အႏွစ္သာရ လံုးဝစိုးစဥ္မွ် မျပက္ေရးသည္သာ အဓိကက် ေပသည္။ အၾကယ္တဝင့္သိလိုသူမ် ား အထက္မွာ က်ေနာ္ညြန္ထားေသာ “ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ” (အရွင္ဧသိက-ေရစႀကိဳ) ၏ ဝက္ဆိုဒ္မွာသြားေရာက္ေလ့လာၾကပါ။ ေထရဝါဒ ဆိုတာ ဘာလဲ လို ့ စတင္အသိဖြင့္ေပးခဲ့ေသာ သီတဂူဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး ဦးဥာဏိႆ ရ အား ဤ Post ျဖင့္ရွင္ခိုးပါ၏ဘုရား။
ေထရဝါဒ ဆိုတာ ဘာလဲ လို ့ေျပာအျပီးမွာ က် ေနာ့အေတြး အျမင္မ် ားကို ေျပာျပလိုပါေသးသည္၊ ဒီေန ့ နိဳင္ငံေရးမွာ ပါဝင္ေနၾကတဲ့ ဆရာေတာ္သံဃာ ေတာ္မ် ားအေပၚ မွာေရာ အျခားအျခားေသာ မည္သည့္ သံဃာေတာ္ကို မဆို တပည့္ေတာ္ ရွင္ခိုး ပါ၏ ကိုးကြယ္ပါ၏ ဆီးကပ္ပါ၏။ ထို ့အျပင္ သီလရွိေသာ သီလမရွိေသာ မည့္သည့္ သံဃာေတာ္ကို မဆို တပည့္ေတာ္သည္ ကိုးကြယ္ဆီးကပ္ပါ၏ဘုရား။ ဒီေန ့လူေတြဟာ ဘုန္းၾကီးရဟန္းသံဃာမ် ားကို ဘုန္းၾကီးဟာ ဘုန္းၾကီးအလုပ္ မလုပ္ဘူးဆိုျပီး သံဃံသရနံ ဂစၦာမိ ပ် က္ေနသူမ် ားအတြင္း မွာ က်ေနာ္မပါလို ့ အယုတ္ဆံုး သီလပ်က္ေနေသာ သံဃာမွ အစ တပည့္ေတာ္ထက္ ျမတ္ေနေသးေသာေၾကာင့္ ထိုကဲ့ သို ့ရွစ္ခိုးပါ၏။ ဒီေနရာမွာ လူေတြ ဟာ မိမိ ဘာကိုမွ မယ္မယ္ရရ မသိေသးဘဲ သံဃာေတာ္မ် ားကို ေစာ္ကား ေနၾကတာဟာ ဘာသာျခားတို ့အတြက္ ဝမ္းေျမာက္စရာတစ္ ခုပါဘဲ၊ သိတယ္လို ့ထင္ေနၾကသူေရာ မသိေသးသူမ် ားပါ သီလရွိေသာ သံဃာ ကိုမဆိုထားႏွင့္ သီလမဲ့ ေနေသာ သံဃာသည္ပင္ အကယ္၍ သင္ကသီလ လံုေနသည္ထားေစအုန္းေတာ့ ထိုသီလ မရွိေသာ ရဟန္းသည္ သင္ထက္ျမတ္ေနတာကို မေမ့ပါနဲ ့ ဒီစကားကို ၾကားတိုင္း လူေတြက က်ေနာ္ကို သံသယမ် က္လံုးေတြနဲ ့ၾကည့္လာတယ္ မယံုနိဳင္ေသာစကားေတြ ေျပာလာတယ္လို ့ဆိုၾကတယ္။ ဒါကို စာနဲ ့ေပနဲ ့ အခိုင္အမာ ေျပာေတာ့လဲ ထိုစာေပေတြကို မဖတ္ဖူးၾကသူ မ် ားျဖစ္ေလ ေတာ့ က် ေနာ္ကို လူတပ္ၾကီး လုပ္တယ္ လို ့ဆိုလာၾကတယ္၊ မိလိႏၵပညာ စာအုပ္မွာလဲ ထို သီလ မရွိေသာ သံဃာေတာ္ တို ့သည္ သီလရွိေသာလူထက္ ျမတ္ပံုကို ဥပမာႏွင့္ ျပသထားေပသည္။ မည္ကဲ့သို ့ ျမတ္ေနသလဲ လို ့ဆိုရင္ သီလရွိေသာ သူ သည္ သီလ ရွိေစကာမူ လူဝတ္ေၾကာင္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ တစ္ျခားေသာ လူတစ္ေယာက္ကို ရဟန္းဝတ္ သိမ္တက္ျပီး ရဟန္းျပဳ ေပးနိဳ င္ေသာ အဆင့္မရွိ ေသာေၾကာင့္ဟု ျပဆိုထားေပသည္။ သီလမဲ့ေနေသာ သံဃာသည္ သီလမဲ့ေနစေကာမူ အျခားေသာ လူ တို ့အား ရဟန္းျပဳ ေပးခြင့္ရွိေသာေၾကာင့္ ထိုသီလမဲ့ ေသာရဟန္းသည္ လူထက္ျမတ္ေပသည္။ ေနာက္ထပ္ တစ္ခု ဥပမာကား ပ႗ိယတ္ ပ႗ိပါတ္ က႗ိေဝဒ ဆိုေသာ သာသနာကြယ္လာတဲ့ အခါ လိမ္ဏ သာသနာ ကိုေရာက္ေပမည္ ထို သာသနာတြင္ သံဃာ တို ့သည္ လံုးဝသီလ မရွိေတာ့ပါ ထို လိမ္ဏ သာသနာမွ ရဟန္းသံဃာတို ့သည္ လူ တို ့နည္းတူ အိမ္ေထာင္ျပဳ သားေမြး ဥစၥာရွာၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ ထိုသာသနာကို ပင္ သာသနာဟု ေခၚေပေသးသည္ ထိုအခ်ိန္မွာ သာသနာ ကြယ္ျပီဟု လံုးဝ မေျပာနိဳင္ေသးေပ ထို သာသနာမွာ ရဟန္းသံဃာ တို ့အား အရမတ္ရဟႏၱာမ် ား အျဖစ္စိတ္ႏွစ္လံုးေမြး၍ေပးလွဳ ပါက အက်ိ ဳ းရွိေပေသးသည္ဟု ေဟာထားေပသည္။ ထို ့ေၾကာင့္ သံဃာေတာ္မ် ားမွာ သီလ ရွိေရး မရွိေရးသည္ သံဃာေတာ္တို ့၏ အေရးသာျဖစ္၍ သင့္ အေနျဖင့္ သံဃံသရနံ ဂစၦာမိ ဆိုတဲ့ သရဏဂံု မပ်က္ေရးသည္ သင့္ အေရးဆိုတာကို မေမ့ဖို ့လိုေပသည္။
ယေန ့တရား ဟာေနေသာ ဆရာေတာ္ၾကီး မ် ား၏ တရားေဟာေျပာရာတြင္ ေတြ ့ရေသာ အမွားကို ျမင္ရသိအခါ က် ေနာ္သည္ ငယ္စဥ္က သမိုင္းပုဒ္စာမ် ား ေျဖဆိုရာတြင္ ထိုေျဖဆိုရမည့္စာကို "၏" "သည္" မေရြး တစ္လံုးမွ မမွားေအာင္ မေျဖဆိုနိဳင္ခဲ့ တာကိုသြားသတိရမိပါသည္။ ထိုနည္းတူစြာ ဆရာေတာ္ သံဃာေတာ္မ် ား တရားေဟာ ရာတြင္ "၏" "သည္" မေရြးမမွားဟု မဆိုနိဳင္ေပ ထို ့ေၾကာင့္ ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္ တို ့၏တရားကိုၾကားနာ၍ အမွားျမင္ရေသာအခါ ကို ့ကိုကိုယ္ ေျဖဆယ္နိဳင္ ေပသည္၊ သို ့ေသာ္လည္း ဆရာေတာ္သံဃာေတာ္မ် ားအား ရွစ္ခိုးေတာင္းပန္လိုတာက တရားေဟာရာမွာ အထက္ကေဖၚျပထားသလို ေထရဝါဒ မူ ကိုေတာ့လိုက္နိဳ င္မွ သင့္ေတာ္ေပမည္ ထိုသို ့လိုက္နာ ပါမွ တရားေဟာ တရားနာ ႏွစ္ဖ် ာေသာ ပုဂၢိဳလ္ တို ့ အၾကိိဳ းမ် ားၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။ ဆရာေတာ္ မ် ားဘုရား ကာလမ သုတၱံ ကိုၾကားနာဖူးျပီးသည္မွ စ၍ တပည့္ေတာ္၏ စက္ထဲမွာ ပိ႗က သံုး ပံုလံုးကို ေဒါင္းယူထားေသာေၾကာင့္ ၾကားနာဖူးေသာတရားေတာ္ မ် ားကို ႏွဳင္းရွင္မွဳ ျပဳ ခဲ့ပါ၏ ဆရာေတာ္ တို ့၏ အမွားသည္ ဆရာေတာ္တစ္ဦးတည္း အတြက္ အဟုပ္ဘဲ တရားနာ ပုဂၢိဳ တို ့အတြက္ ပါ အမွားျဖစ္မည္ကို အထူးသိရွိထားေစလိုပါသည္။ သို ့မဟုပ္ပါက ေထရဝါဒ မူမွ ေသြဖယ္ေနမည္ ဆိုပါ က ေထရဝါဒ သံဃာျဖစ္ေစကာမူ အမည္ခံသာျဖစ္ေပလိပ္မည္။
အရွင္မဟာကသပ ၏ ဤမူ ေလးခ်က္ကို တပည့္ေတာ္ အထူးႏွစ္သက္ ဝမ္းေျမာက္ရပါ၏ဘုရား
(တစ္) ျမတ္စြာဘုရားေဟာ သည့္ တရား ကို ေဟာသည့္ အတိုင္းသာ တင္ျပရန္။
(ႏွစ္) ဘုရား မေဟာသည္ မ် ားကိုလည္း မျဖည့္စြက္ရန္ (ျဖည့္စြက္မတင္သင္းရန္) ။
(သံုး) ဘုရားေဟာထားေသာ တရားေတာ္မ် ားထဲမွ လဲ ထုပ္လား ႏွဳပ္လား မျပဳ လုပ္ၾကရန္။
(ေလး) ဘုရားေဟာသည္ကို ေဟာသည့္အတိုင္းသား က်င့္ၾကံ လိုက္နာၾကရန္တို ့ျဖစ္သည္။
အရွင္ဘုရားတို ့လည္း တရားနာ ပုဂၢိဳလ္မ် ားကို ေမတၱာထားေသာအားျဖင့္ ေထရဝါဒမူကို လိုက္နာေပးၾကပါဘုရား။ ဒါမွသာလဲ ဆရာ ဒါယကာ အၾကိဳ းမ် ားမည္ျဖစ္ပါသည္။
က် ေနာ္အေတြး အျမင္မ် ားဟာ သာသနာေတာ္ဝန္ထန္း ပုဂၢိဳ လ္မ် ားကို မေလးမစား လုပ္ျခင္းတစ္ခုမွ မပါဘူးဆိုတာ ကိုယ္တိုင္ဘဲ သိပါတယ္။ ေမတၱာရပ္ခံျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္၊ တရားနာၾက ကုန္ေသာ လူပုဂၢိဳ လ္တို ့ကလဲ သာသနာေရး အသိကို ပညာသိ သိလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္မွသာ သာသနာၾကီး ၾကာရွည္မယ္ဆိုတာ ေမ့မထားၾကပါနဲ ့ ဒီေန ့ေခတ္ကေလးေတြ Facebook ေရာဂါစြဲေနရာက တိုးတက္ေရးဘက္မွာ ဆုပ္ယုတ္ေနတာဟာ မိဘ မ် ားမွတာဝန္ရွိပါတယ္။ ယေန ့ေခတ္ကေလးေတြဟာ သာသနာေရးကို အေပၚယံေလာက္သာ သိၾကပါေတာ့တယ္။ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာ အေပၚက က်ေနာ့အေတြးအျမင္မ် ားကေတာ့ သံဃာ မ် ားကို ေလးစားၾကပါ သံဃာမ် ားက လည္း ဒါယကာ မ် ားအေပၚ ေမတၱာထား ေဟာေျပာရာမွာ ေထရဝါဒမူကို လိုက္နာၾကပါလို ့ ေတာင္းပန္ေလ် ာက္ထားပါ၏
အနတၱ စၾကၤ ဝ႒ာ မွ ေမတၱာမွ် ေဝပါ၏
19/11/2014
No comments:
Post a Comment