ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ဦးေဆာင္မႈအား ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးနွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရး အေျခခံမ်ားမွ ေ၀ဘန္ သံုးသပ္ျခင္း ။ အပိုင္း (၂)
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္
ျမန္မာနိုင္ငံ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ လႈပ္ရွားေဆာင္ ရြက္နိုင္သူ အျဖစ္
အသိအမွတ္ျပဳကာ နိုဗယ္ဆု ရထားျခင္းျဖစ္သည္။ ဥပေဒစိုးမိုးေရးေကာ္မတီ ဥကၠဌလည္း
ျဖစ္သည္။ ဥပေဒ စိုးမိုးေရး မရွိလွ်င္ မည္သည္႕ အခါတြင္မွ် ျပည္တြင္း
ျငိမ္းခ်မ္းေရး မရနိုင္ေၾကာင္း သူမအသိဆံုးပင္။ သို႕ပါလွ်က္
သိန္းနွင့္ခ်ီသည့္ ကခ်င္လူထုမ်ား စစ္ေျပး ဒုကၡသည္ျဖစ္ေနသည္အထိ မီးဟုန္းဟုန္း
ေတာက္ေနသည့္ ကခ်င္ ျပည္တြင္းစစ္ကို ဥပေဒစိုးမိုးေရးရွဳေဒါင့္ မွ ေန၍
ခ်ဥ္းကပ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းမရွိေသးသည္မွာ ၀မ္းနည္းဘြယ္ျဖစ္သည္။
လက္ရွိ ကခ်င္ျပည္တြင္းစစ္ကို
အေရးယူေဆာင္ရြက္ရင္း တျပည္လံုးျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေဖၚေဆာင္နိုင္မည့္ အခြင့္
အလန္းရွိေနပါလွ်က္ ျငိမ္းခ်မ္းေရး နိုဗယ္ဆုရွင္လူထုေခါင္းေဆာင္သည္ အဘယ္ေၾကာင့္
လံုး၀ပင္ ျငိမ္သက္တိတ္ဆိတ္ ေနသည္ကို နားမလည္ပါ။
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးျပသနာအား ဥပေဒစိုးမိုးေရး နွင့္ ဆက္စပ္ေဆြးေႏြးပါမည္။
ဥပေဒ၏ သေဘာအေျခခံမွ စတင္ တင္ျပပါမည္။
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၊ လူမႈေဗဒ နွင့္
ဥပေဒ
ဥပေဒသည္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းရွိ
အရာကိစၥတိုင္းကို မလႊမ္းျခံဳပါ။ ေနရာတကာတြင္ ဥပေဒနွင့္ ေျဖရွင္း၍မရ၊ ေျဖ လည္း
မေျဖရွင္းသင့္ပါ။ သို႕ရာတြင္ ဥပေဒအား လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက ေမြးထုတ္ေပးလိုက္သျဖင့္
ဥပေဒျပသနာမ်ား[i] အား
စဥ္းစားသံုးသပ္ရာတြင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း[ii]နွင့္ ကင္းကြာ၍မရပါ။ ဥပေဒသည္
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အစိပ္အပိုင္း တရပ္မွ် သာ ျဖစ္သည္။
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက ဥပေဒကို လႊမ္းမိုးသည္။
တခ်ိန္တည္းမွာပင္ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းက ဥပေဒအေပၚမွီလည္း မွီခိုရသည္။ သို႕ျဖစ္၍
လူ႕အဖြဲ႕ အစည္းနွင့္ ဥပေဒသည္ နီးကပ္သည့္ ဆက္ဆန္ေရး[iii] ရွိသည္။
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းအေၾကာင္းကို ေလ့ လာသည့္ လူမႈေဗဒပညာ[iv] နွင့္ ဥပေဒ[v] သည္
ဆက္စပ္လွ်က္ ရွိသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ယင္းနွစ္ခုသည္ သီးျခားစီ
လည္း ျဖစ္သည္။ လူမႈေဗဒပညာက က်ယ္ျပန္႕၍ ေယ်ဘုယ်ဆန္သည္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းတခုလံုးကို
ေလ့လာသည္။ ဥပေဒက က်ဥ္းေျမာင္း၍တိက် သည္။ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ လူမႈ
နိုင္ငံေရး ရွဳေဒါင့္မ်ား[vi] မွသာ ေလ့လာသည္။ ဥပေဒက အခိုင္အမာအခ်က္အလက္ရွိေသာ
ျဖစ္ရပ္မ်ားကိုသာ စူးစိုက္သည္။ အခိုင္အမာအခ်က္အလက္မရွိသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားကို
မစူးစိုက္။ လူမႈေဗဒ ပညာက နွစ္ခုလံုး[vii]ကို စူးစိုက္သည္။
ျမန္မာနိုင္ငံ၏
တိုင္းရင္းသားအေရးကို လူမႈေဗဒ နွင့္ ဥပေဒ အေျခခံမ်ားမွ
မည္သို႕ခ်ည္းကပ္မည္နည္း။
ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ျခင္း၊
ျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ရာမွာ ပါ၀င္ျခင္း၊ ညီညြတ္ျခင္း၊ ျပိဳကြဲျခင္း၊
ေပါင္းစည္းလုိ စိတ္ရွိျခင္း၊ ခြဲထြက္လို စိတ္ ရွိျခင္း စသည္တို႕အား
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တခုလံုးတည္ရွိေနသည့္ အေနအထားမ်ား အေပၚ တြင္ အေျချပဳ၍ လူမႈ
ေဗဒ ပညာက ေလ့လာသည္။ အဂၤလိပ္နယ္ခ်ဲ႕ လက္ေအာက္မွလြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ တိုက္ပြဲ
၀င္ေနစဥ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ ဦးေဆာင္ စည္းရံုးမႈအရ လူမ်ားစု
ျဖစ္သည့္ျမန္မာမ်ားနွင့္ အတူတကြ လြတ္လပ္ေရး အရ ယူရန္ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊
ခ်င္းစသည့္ တိုင္းရင္းသားမ်ားက ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ဤအေျခအေနၾကီး တရပ္လံုးမွာ
လူမႈ ေဗဒ နွင့္ ဆိုင္သည္။ ဥပေဒ နွင့္ အၾကံဳးမ၀င္ေသးပါ။ ၁၉၄၇
ခုနွစ္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို စုေပါင္း လက္မွတ္ေရးထိုး လုိက္ၾက ေသာအခါ
ယင္းစာခ်ဳပ္သည္ လူမႈေဗဒအရ လူ႕အဖြဲ႕အစည္း၏ အဆင့္အျမင့္ဆံုး သေဘာ တူညီခ်က္
ျဖစ္သြား ခဲ့သည္။ ဤအဆင့္အထိလည္း ဥပေဒ၏ အခန္းက႑ မပါေသးပါ။
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို လက္ေတြ႕အရ
မည္သို႕အေကာင္အထည္ ေဖၚမည္နည္း ဟူရာတြင္မူ ဥပေဒကိစၥျဖစ္လာသည္။ လူ႕ အဖြဲ႕အစည္း၏
အဆင့္အျမင့္ဆံုး သေဘာတူညီခ်က္ကို စနစ္တက် ေဖၚေဆာင္ေရးအတြက္ ဥပေဒ၏ အခန္း က႑ လိုအပ္လာသည္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ေဖၚေဆာင္နိုင္ရန္
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒတရပ္နွင့္ အျခားလုိအပ္ေသာ ဥပေဒ တစံုလံုးကို
အတည္ျပဳက်င့္သံုးရပါမည္။ ယင္းသို႕အတည္ျပဳျပီးေသာ ဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္မွီခိုကာ
လူ႕အဖြဲ႕အစည္း တရပ္လံုး လည္ပတ္ ေစရပါမည္။ ဤသည္မွာ ျမန္မာနိုင္ငံလက္ေတြ႕အရ
လူ႕အဖြဲ႕အစည္းနွင့္ ဥပေဒဆက္စပ္ လည္ ပတ္မႈျဖစ္သည္။ လူမႈေဗဒသေဘာအရ
ျပည္ေထာင္စုတခုလံုးတည္ေဆာက္မႈ၏အေျခခံသည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု
တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ လက္ေတြ႕ အေကာင္အထည္ေဖၚရမည္႕ ဥပေဒမ်ားသည္ ယင္းစာခ်ဳပ္ ၏
အေျခခံကို ဆန္႕က်င္၍ မရပါ။
ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကို ဘက္နွစ္ဘက္မွ
ရွဳျမင္ဘို႕လိုသည္။ တဘက္တြင္ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ပါ၀င္သည့္ ျပည္နယ္
မ်ား၏ တာ၀န္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္အျဖစ္ပါ၀င္ရန္ သေဘာတူလိုက္သည့္ အခ်ိန္တြင္
လြတ္လပ္သည့္ သီးျခား နိုင္ငံတည္ေထာင္ခြင့္ကို
လက္လႊတ္လိုက္ရသည္။ အျခားတဘက္တြင္ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ျပည္နယ္မ်ား၏ အခြင့္
အေရး ျဖစ္သည္။ စာခ်ဳပ္အရ ျပည္နယ္တခုစီ အတြင္းတြင္ ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရး
နွင့္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အခြင့္အေရး နွစ္ရပ္ ေပးရသည္။
ဤနွစ္ခုလံုးကို တျပိဳင္နက္ ထိမ္းသိမ္းနိုင္မွသာ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ကိုေဖၚေဆာင္ျခင္း
ျဖစ္ ပါမည္။
လက္ရွိ အခ်ိန္တြင္
မည္သည့္တိုင္းရင္းသား အင္အားစုမွ် လြတ္လပ္သည့္ သီးျခားနိုင္ငံတည္ေထာင္ရန္
တိုက္ပြဲ၀င္ေန ျခင္းမရွိပါ။ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏ ဘက္တဘက္ကို
လုိက္နာေနျပီး ျဖစ္ သည္။ ျပသနာမွာ တန္းတူ ေရးအေပၚအေျခခံသည့္
ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ ျပဌာန္းခြင့္ နိုင္ငံေရး
အခြင့္အေရးမ်ားအား တိုင္းရင္းသားမ်ား မရရွိေသးျခင္းျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားမ်ားအေနျဖင့္ ယင္းအခြင့္အေရးမ်ားမရမျခင္း ျပည္တြင္းစစ္ မီးကို
ျငိမ္းနိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
တိုင္းရင္းသားမ်ားအတြက္
နိုင္ငံေရးအခြင့္အေရး ရရွိေရးနွင့္ အပစ္ရပ္ေရး ဘယ္ဟာ အေရးၾကီးသလဲ။
အပစ္ရပ္လိုက္ ရံုမွ် နွင့္ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး
ရမည္လား။
လူထုအမ်ားစု ၏ နားလည္မႈမွာ
အပစ္ရပ္လွ်င္ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး ရမည္ကဲ့သို႕ ျဖစ္ေနသည္။ “အပစ္အခတ္ ခ်က္ ျခင္းရပ္” ဟူသည့္ ဆႏၵျပေတာင္းဆိုမႈ အခ်ိဳ႕ကို ေတြ႕ရသည္။ တိုက္ပြဲမ်ား
မျဖစ္ေစ လိုသည့္ အတြက္ ေစတနာေကာင္း ႏွင့္ ေတာင္းဆိုသူ လူထုမ်ား၏ ဆႏၵကို
ေလးစားရပါမည္။ သို႕ရာတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားေတာင္းဆိုေနေသာ နိုင္ငံေရး
အခြင့္အေရးကို ပထမဦးစြာ ေပးအပ္ဘို႕လိုသည္။ အပစ္ရပ္ေရးမွာ ဒုတိယ ဦးစားေပးသာ
ျဖစ္သင့္သည္။
ကခ်င္ အမ်ိဳးသား
လြတ္ေျမာက္ေရးအဖြဲ႕ (ေကအုိင္အို) သည္ ၁၇ နွစ္တာ အပစ္ရပ္ခဲ့သည္။
သို႕ရာတြင္ မည္သည့္ နိုင္ငံေရး အခြင့္အေရးမွ် မရခဲ့ပါ။ ၂၀၁၁
ခုနွစ္ ဇြန္လတြင္ တုိက္ပြဲမ်ား ျပန္ျဖစ္လာခဲ့ျပီးေနာက္
ေကအိုင္အို အေနျဖင့္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ ကို ကိုးကားလွ်က္
ကခ်င္အမ်ိဳးသားမ်ားအပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသားမ်ားရသင့္သည့္ နိုင္ငံေရး
အခြင့္အေရး မ်ား ရရွိေရးအတြက္အဓိက ေဆြးေႏြးရန္ ေတာင္းဆိုလာခဲ့သည္။ စာေရးသူသည္
ကခ်င္ လူမ်ိဳးမဟုတ္၊ ျမန္မာတဦးသာ ျဖစ္သည္။ စာေရးသူအေနျဖင့္မူ
ေကအိုင္အို၏ေတာင္းဆိုခ်က္ လမ္းမွန္သည္ဟု ယူဆသည္။ တနွစ္ခြဲၾကာသြားခဲ့ျပီ ျဖစ္
ေသာ္လည္း ဦးသိန္းစိန္ ဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရသည္ ေကအိုင္အို က ေတာင္းဆိုသည့္
နိုင္ငံေရးေဆြးေႏြး မႈ ကို တိတိ က်က် မလုပ္၊ တရား၀င္ မလုပ္။ ဟုိလိုလို
သည္လိုလုိနွင့္ အခ်ိန္ဆြဲလာခဲ့သည္။
အျခားတိုင္းရင္းသား
ေတာ္လွန္ေရးအဖြဲ႕ အစည္းမ်ားနွင့္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွာလည္း အလားတူပင္ျဖစ္သည္။
ျပည္ေထာင္ စု၀န္ၾကီးဦးေအာင္မင္း က အလြတ္သေဘာ ေတြ႕ဆံုမႈမ်ားျဖင့္သာ
ေခြ်းသိပ္ထားခဲ့သည္။ မည္သည့္ အဖြဲ႕၏ေတာင္းဆို ခ်က္ကို လက္ခံျပီး ၂၀၀၈
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ထည့္သြင္းကာ ဥပေဒပါအခြင့္အေရး အျဖစ္
ျပဌာန္းေပးလိုက္ သည္ ဟူ၍ တၾကိမ္တခါမွ် မရွိ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုကို
မထိမခိုက္ထားရွိျပီး ယင္းေအာက္ကိုသာ တနည္းမဟုတ္တနည္း နွင့္ ဆြဲသြင္းရန္
အစိုးရက တဘက္က ၾကိဳးစားလာခဲ့သည္။ အျခားတဘက္က အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကိုသာ ဖိအား
ေပးခဲ့သည္။ ေကအိုင္အိုကို တိုက္ေနေသာ စစ္တြင္
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ နည္းဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္မွာ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး
လက္မွတ္ထိုးေရးအတြက္ စစ္ေရးအရ ဖိအားေပးရန္ ျဖစ္သည္။ မဟာျဗဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္မွာ
ကခ်င္ျပည္ နယ္အတြင္းရွိ ေျမယာကို ထင္သလို စီမံခန္႕ခြဲ ခြင့္ရရန္၊ အဓိကအားျဖင့္
ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းေျမကို ျပန္လည္ထိမ္း ခ်ဳပ္ အျမတ္ထုတ္၇န္ျဖစ္သည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲ
ဒီဇဘၤာလ (၁၄) ရက္ေန႕ကပင္ ၁၂၀
နွင့္ ၁၀၅ မီလီ မီတာ လက္နက္ၾကီးမ်ား၊ စစ္ရဟတ္ယာဥ္မ်ား ကို သံုးကာ အစိုးရ
စစ္တပ္က လိုင္ဇာကို ထိုးစစ္ဆင္ခဲ့သည္။ ခရစ္စမတ္ ကာလအတြင္းမွာပင္
အေျမွာက္ၾကီးမ်ားျဖင့္ ပစ္ခတ္တိုက္ခိုက္ ေနေၾကာင္းသိရသည္။ အင္အားၾကီးသူက
အင္အားငယ္သူကို အနိုင္က်င့္ျခင္း၊ မတရားမႈျပဳေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ျငိမ္းခ်မ္း ေရး
အတြက္ နိုဗယ္ဆုရထားေသာ လူထုေခါင္းေဆာင္သည္ ဤစစ္ပြဲမွာ သူမနွင့္ မည္သို႕မွ်
ပတ္သက္ျခင္းမရွိဟုမ်ား သေဘာထားေနေလေရာ႕သလားဟု မေျပာရက္ပါ။ သို႕ေသာ္ဤသို႕ေျပာရမလို
ျဖစ္ေနသည္။ ျငိမ္သက္လြန္းလွသည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲသည္ “အင္အားၾကီးသူက အင္အားငယ္သူကို အနိုင္က်င့္ျခင္း၊
မတရားမႈျပဳျခင္း” ထက္ပိုေသာ
အဓိပၸါယ္ ရွိသည္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ခ်ဳပ္ဆိုခဲ့ သည့္
ပင္လံုစာခ်ဳပ္အေပၚအေျချပဳ၍ ကခ်င္ျပည္နယ္သည္ ျပည္ေထာင္စု
အတြင္းသို႕ပါ၀င္လာခဲ့သည္။ ပင္လံု စာခ်ဳပ္ ၏ တရား၀င္ခိုင္က်ည္မႈကို ယေန႕အထိ
မည္သူမွ် မျငင္းနိုင္။ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အရ ကခ်င္တို႕သည္ မိမိတို႕ျပည္နယ္ ကို
မိမိတို႕ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရွိသည္။ မိမိတို႕ျပည္နယ္အစိုးရကို မိမိတို႕
ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမွာက္ခြင့္ရွိသည္။ မိမိတို႕ေျမယာကို
မိမိတို႕စီမံခန္႕ခြဲခြင္႕ရွိသည္။ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအေနျဖင့္
ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းမွ ေျမေပၚ ေျမေအာက္ သယံဇာတမ်ားကို
တူးေဖၚထုတ္လုပ္ေရာင္းခ်လိုသည္ဆိုလွ်င္ ကခ်င္ လူထုထံမွ သေဘာတူညီခ်က္ယူရမည္။
ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္မ်ားနွင့္ ညွိရမည္။
ကခ်င္ျပည္နယ္အပါအ၀င္
တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ား ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္လာျခင္းမွာ
မိမိတို႕ျပည္နယ္အတြင္း ရွိ ေျမယာမ်ားအား ျပည္ေထာင္စု အစိုးရက
ထင္သလိုစီမံခန္႕ခြဲပါဟု ၀ကြက္ အပ္နွံလိုက္ျခင္း မဟုတ္။ မိမိတို႕ျပည္နယ္ အား
မိမိတို႕ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္အေျခခံမ်ားကို
မပ်က္ေစဘဲ ျပည္ေထာင္စုအတြင္း သို႕၀င္ေရာက္ လာျခင္းျဖစ္သည္။ ဤသေဘာတရားသည္
ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ ျပည္နယ္မ်ား အားလံုးကို လႊမ္းျခံဳသည္။ မည္သည့္
ျပည္ေထာင္စု အစိုးရတြင္မွ် ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ ျပည္နယ္မ်ားအတြင္းရွိ
ေျမယာအေပၚ ထင္သလိုစီမံခန္႕ခြဲခြင့္မရွိပါ။ ယခုလက္ရွိ ဦးသိန္းစိန္ဦးေဆာင္သည့္
စစ္အစိုးရသစ္တြင္ ပို၍ပင္ မရွိပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျပည္ေထာင္စု
အစိုးရစစ္စစ္ မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။
ေျမယာအေပၚစီမံခန္႕ခြဲခြင့္ကို
လက္ပံေတာင္းေတာင္ နွင့္ ဖားကန္႕နိုင္းယွဥ္ျခင္း
လက္ပံေတာင္းေတာင္သည္ စစ္ကိုင္းတိုင္းတြင္
ရွိသည္။ ဖားကန္႕သည္ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ရွိသည္။ ၄င္းေဒသ နွစ္ခု ၏ တူညီခ်က္ နွင့္
ကြာျခားခ်က္တို႕ကို နိုင္းယွဥ္ၾကည့္ၾကရေအာင္ပါ။ လက္ပံေတာင္း ေတာင္ရွိ
လယ္သမားမ်ားတြင္ လယ္ေျမကို တဦးခ်င္းပိုင္ဆိုင္ခြင့္ (လယ္လုပ္သူ
လယ္ပိုင္ခြင့္) နွင့္ ၄င္း တို႕အေျခစိုက္ ေနထိုင္လွ်က္ရွိေသာ ေက်းရြာ
၀န္းက်င္ရွိ ေျမယာမ်ားအား စုေပါင္း အသံုးခ်ခြင့္ရွိသည္။ ဆိုလိုသည္ မွာ
လက္ပံေတာင္း ေဒသခံလူထုတြင္ တဦးခ်င္း အခြင့္အေရး နွင့္ စုေပါင္းအခြင့္အေရးမ်ား
ဟူ၍ အခြင့္အေရး နွစ္ရပ္ ရွိသည္။ ထိုနည္းတူစြာပင္ ဖားကန္႕ေဒသခံ ကခ်င္
လူထုတြင္လည္း အလားတူ အခြင့္အေရးနွစ္ရပ္ရွိသည္။ ကြာျခား ခ်က္သည္ အဘယ္နည္း။
စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္
ျပည္နယ္မဟုတ္ပါ။ စစ္ကိုင္းတိုင္းနွင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ သည္ အဆင့္အတန္းျခင္း
မတူပါ။ ကခ်င္ ျပည္နယ္သည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္အေျခခံတြင္ ျပည္ေထာင္စု
ဖြဲ႕စည္းရာမွာပါ၀င္လာေသာ အဖြဲ႕၀င္ယူနစ္ၾကီး[viii] တခု ျဖစ္ သည္။
စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္ ယင္းသို႕မဟုတ္ပါ။ စစ္ကိုင္းတိုင္းသည္ စာေရးသူကဲ့သို႕ေသာ
ျမန္မာလူမ်ိဳးအမ်ားစု ေနထိုင္ရာ ေဒသၾကီး တနည္း အားျဖင့္ (ျပည္ေထာင္စု
အဖြဲ႕၀င္ယူနစ္ၾကီး) ၏ အစိပ္အပိုင္း တရပ္သာ ျဖစ္သည္။ စစ္ကိုင္းတိုင္း တခုတည္းက
ျပည္ေထာင္စု ဖြဲ႕စည္းရာမွာ ပါ၀င္သည့္ အဖြဲ႕၀င္ယူနစ္ၾကီး တခုမဟုတ္ပါ။ သို႕ျဖစ္၍
ျပည္နယ္ ဟု မေခၚဘဲ တိုင္းဟုသာ ေခၚထားျခင္းျဖစ္သည္။
ျပည္နယ္အတြင္းေနထိုင္ေသာ လူထုက
တိုင္းအတြင္းေနထိုင္ေသာ လူထုထက္သာလြန္သည့္ အခြင့္အေရးတရပ္ ရွိ သည္။ ယင္းမွာ
ေျမယာအေပၚ ျပည္နယ္မ်ားအလုိက္ စီမံခန္႕ခြဲခြင္႔ျဖစ္သည္။ တိုင္းမ်ားသည္လည္း
ယင္းအခြင့္အေ၇း ကို လိုျခင္လွ်င္ တိုင္းမ်ားအားလံုးကို စုေပါင္း၍
ျပည္နယ္တခုအျဖစ္ျပန္လည္ ဖြဲ႕စည္းရပါမည္။ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ ယူနစ္ တခုအျဖစ္
အသြင္ ေျပာင္းရပါမည္။
ေျမယာအေပၚ စီမံခန္႕ခြဲခြင့္သည္
ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ ျပည္နယ္မ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအေပၚ အေျခခံသည့္
လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာအတြင္းတြင္ ပါ၀င္သည္။ ဤသည္ကို “နိုင္ငံေတာ္ ”
ဟူေသာ စကား၏ အဓိပၸါယ္နွင့္
ဆက္စပ္လွ်က္ ၁၉၄၇ ခုနွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၉ တြင္ ေအာက္ပါရွင္းလင္း
ဖြင့္ဆိုခ်က္တြင္ ေလ့လာနိုင္ သည္။
“နိုင္ငံေတာ္ ” ဟူေသာ စကားမွာ ျပည္ေထာင္စု နိုင္ငံ၏
သို႕တည္းမဟုတ္ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အခြင့္အာဏာကို
ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒျပဳမႈ အခြင့္အာဏာကို ေသာ္ လည္းေကာင္း ဆိုလိုသည္။
၄င္းအရ “နိုင္ငံေတာ္ ” ဟူေသာစကားလံုးကို ျပည္ေထာင္စု တခုတည္းက
ကိုယ္စားျပဳသံုးစြဲခြင့္ ရွိသည္မဟုတ္။ ျပည္ ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ျပည္နယ္မ်ားလည္း
က်င့္သံုးခြင့္ ရွိသည္။ လက္ေတြ႕အရ ေျမယာအေပၚစီမံခန္႕ခြဲခြင့္ကို ျပည္ေထာင္ စု
နွင့္ ျပည္နယ္ ပူးတြဲ၍က်င့္သံုးခြင့္ရွိသည္ဟု မွတ္ယူရပါမည္။ ယင္းမွာ
ျပည္ေထာင္စု၏ ပူးေပါင္းစုစည္းမႈ သေဘာကို လည္းျပ၊ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႔၀င္
ျပည္နယ္တခုျခင္းစီ၏ စီမံ ခန္႕ခြဲခြင့္ကိုလည္း အသိအမွတ္ျပဳရာေရာက္သည္။ အဖြဲ႕၀င္
ျပည္နယ္တခု၏ ဓနခ်မ္းသာအား လိုအပ္ပါက ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ အျခားျပည္နယ္မ်ား၏
အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ မွ်ေ၀ခံစားခြင့္ရၾကေစရန္ ဦးတည္သည္။ ဤသည္မွာ
ပင္လံုစာခ်ဳပ္၏ အေျခခံနွင္႔ကိုက္ညီေၾကာင္းေတြ႕ရ ပါမည္။
ျပည္ေထာင္စုတခုလံုး၌ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနေသာျပသနာမွာ ၂၀၀၈
ဖြဲ႕စည္းပံုကိုကိုးကားလွ်က္ “နိုင္ငံေတာ္ ” ဟူ သည္ ကို ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ တခုတည္းက
ကိုယ္စားျပဳသံုးစြဲကာ ကခ်င္ျပည္နယ္အပါအ၀င္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ ျပည္နယ္ မ်ား
အတြင္းရွိ ေျမယာမ်ားအေပၚ အစိုးရအေနျဖင့္ ထင္သလိုစီမံခန္႕ခြဲေနျခင္းျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္တိုင္း နီးပါး၌ ေဒသခံျပည္နယ္လူထု၏
စီမံခန္႕ခြဲခြင့္ နွင့္ အက်ိဳးစီးပြားမွာ ေပ်ာက္ဆံုးလွ်က္ရွိေနသည္။
ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းေျမကို
စီမံခန္႕ခြဲမႈ ျပသနာ
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္
ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕၀င္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းရွိ ကခ်င္လူထုရသင့္သည့္ နိုင္ငံေရး
အခြင့္အေရး မေပးဘဲ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလက္မွတ္ထိုးရန္သာ ေကအိုင္အိုအား ဖိအားေပးကာ
ထိုးစစ္မ်ားဆင္ႏႊဲလွွ်က္ေနသည္။ “သမတဦးသိန္းစိန္က
အပစ္ရပ္ဘို႕ သူ႕တပ္ကို အမိန္႕ေပးထားတယ္လို႕ တဘက္ က ေျပာေနေပမယ့္ အျခား တဘက္
ကေတာ႕ လက္နက္ၾကီးေတြ စစ္ရဟတ္ယဥ္ေတြပါ သံုးျပီး ေကအိုင္ အို ကို ထိုးစစ္
ဆင္ေနတယ္။”
ဟု ေထာက္ျပသူ မ်ား ရွိလာသည္။
လက္ေတြ႕အရ ယင္းေထာက္ျပခ်က္မ်ား မွန္ကန္ေၾကာင္း မည္သူမွ် မျငင္းနိုင္ပါ။
“
စစ္တပ္က သမတအမိန္႕ကိုမနာခံလို႕ဘဲ” ဟု ေ၀ဘန္သူမ်ား
ရွိလာသည္။ ယင္းေ၀ဘန္ခ်က္နွင့္ စပ္လွ်ဥ္း၍မူ လက္ခံ သည့္ အပိုင္းရွိသလို
ျဖည့္စြက္ျခင္သည့္ အပိုင္းလည္းရွိသည္။ လက္ခံရျခင္းမွာ သမတအေနျဖင့္
စစ္ေခါင္းေဆာင္သစ္ မ်ားၾကီးစိုးထားသည့္ အမ်ိဳးသားကာကြယ္ေရးနွင့္
လံုျခံဳေရးေကာင္စီ (ကာလံု)ကို အမိန္႕မေပးနုိင္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ကာလံုက
ေပးလိုက္သည့္ ညႊန္ၾကားခ်က္ကိုသာ ဦးသိန္းစိန္က လိုက္နာ ေနရျခင္းေၾကာင့္
ျဖစ္သည္။ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ေဟာင္း ျဖစ္ေသာ ဦးသိန္းစိန္ သည္
စစ္ေခါင္းေဆာင္သစ္မ်ား ျဖစ္သည့္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္ နွင့္ ဒုတိယ
ကာကြယ္ ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္တို႕ကို အမိန္႕ေပးနိုင္သူ မဟုတ္၍ျဖစ္သည္။ ဤသည္မွာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံု၏ လက္ေတြ႕ျဖစ္သည့္အျပင္
ဤဖြဲ႕စည္းပံုတည္ရွိေနသမွ် လူထုတရပ္လံုး ရင္ဆိုင္ရမည့္ ျပသနာၾကီးလည္း ျဖစ္သည္။
ျဖည့္စြက္ျခင္သည့္ အပိုင္းမွာ
ေကအိုင္အိုကို ထိုးစစ္မ်ား ျပန္လည္ ဆင္ႏႊဲေနျခင္းမွာ သမတ နွင့္
စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား အၾကားတြင္ သေဘာထား ကြဲလြဲ၍ မဟုတ္ပါ။
သေဘာထား ကြဲျခင္ေယာင္ျပဳ၍ ထိုးစစ္ဆင္ေနျခင္းသာ
ျဖစ္သည္။ အဘယ္ေၾကာင့္နည္း။ စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းေဒသကို ျပန္လည္ လႊမ္းမိုး အျမတ္ထုတ္လိုျခင္း နွင့္
ေကအုိင္အိုက လိုင္ဇာမွ တဆင့္ထိမ္းခ်ဳပ္ထားသည့္ တရုတ္နွင့္ ကုုန္သြယ္ေရး
လမ္းေၾကာင္း ကို စိုးမိုးလိုျခင္းတို႕ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ဖားကန္႕ေဒသ၏ အေျခအေနကို
အၾကမ္းဖ်င္းေလ့လာၾကည့္ရေအာင္ပါ။ ဖားကန္႕ေဒသမွ ထြက္ေသာေက်ာက္စိမ္းမ်ား အား
ကမာၻ႕ေစ်းကြက္သို႕တင္ပို႕ေရာင္းခ်ုျပီး နွစ္စဥ္ပင္
စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က အေမရိကန္ ေဒၚလာ သန္း ေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ
ရေနေၾကာင္း အားလံုးအသိ ျဖစ္သည္။ ဦးသိန္းစိန္ အစိုး၇တြင္ ဘ႑ာေ၇းအရ
အၾကပ္အတည္း နွင့္ လက္ရွိ
ရင္ဆိုင္ရလွ်က္ရွိသည္။
ေကအိုင္အိုနွင့္ တိုက္ပြဲမ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ပြားလာျပီးေနာက္တြင္ ဦးသိန္းစိန္
အစိုးရက ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚခြင့္ လိုင္စင္ခ်ေပးထားသည့္ ကုမၸဏီ ၾကီးငယ္ေပါင္း
၃၇၀ ေက်ာ္မွာ လုပ္ငန္းမ်ား ရပ္ဆိုင္း ထားရ သည္။
၄င္းတို႕ရွာေဖြထားသည့္ေက်ာက္စိမ္းအေျမာက္အမ်ားမွာ ဖားကန္႕ေဒသမွအျပင္သို႕
မထုတ္နိုင္ေသးဘဲ ဂိုေဒါင္ မ်ားအတြင္း ယခုတိုင္ေအာင္းလွ်က္ရွိေနသည္။
အစိုးရနွင့္
ေကအိုင္အုိအၾကား စစ္ပြဲမ်ား ျပန္လည္ ျဖစ္ပြားလာျပီးေနာက္တြင္
ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းေျမ အမ်ားစုကို ေကအိုင္အို က ျပန္လည္ထိမ္းခ်ဳပ္
ထားနိုင္ခဲ့သည္။ ကုမၸဏီ တခုလွ်င္ အေစာင့္သေဘာ ငါးဦးမွ ဆယ္ဦးအၾကား တြင္ သာ
ဆက္လက ္ေနထိုင္ခြင့္ေပးျပီး က်န္သူအားလံုးကို ဖားကန္႕မွ ထြက္ခြာခိုင္း၊
တူးေဖၚေရး လုပ္ငန္းမ်ား အားလံုးကို ရပ္ဆိုင္းခိုင္းထားလိုက္သည္။ ပုဂၢလိကပိုင္
ကုမၸဏီဟူ၍ အမည္ခံလုပ္ေဆာင္ေနၾကသျဖင့္ ၄င္းတို႕၏ ပစၥည္းမ်ားအား ေကအိုင္အိုက
၀င္ေရာက္ေနွာက္ယွက္ ဖ်က္ဆီးျခင္းမျပဳ။ စင္စစ္အားျဖင့္မူ
ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚခြင့္ရထားသည့္ကုမၸဏီ ၾကီးမ်ားတြင္
အစုရွယ္ယာပါသူအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ ေဟာင္းသစ္မ်ား နွင့္ ၄င္းတို႕၏
ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း မ်ား၊ ခရိုနီမ်ား ျဖစ္ေနေၾကာင္းၾကားရသည္။ ခ်ဳပ္၍တင္ျပရလွ်င္
ေက်ာက္စိမ္းတူး ကုမၸဏီ မ်ား၏ ဂိုေဒါင္ၾကီး မ်ားတြင္ ေအာင္းေနေသာ
ေက်ာက္စိမ္းမ်ားအား အျမန္ဆံုးထုတ္ယူကာ ေနျပည္ေတာ္ တြင္ ၂၀၁၃ ခုနွစ္ နွစ္ဦးပိုင္း
(မတ္လ ျဖစ္ မည္ဟု ခန္႕မွန္းရသည္။) တြင္ ခင္းက်င္းျပသမည္႕ ရတနာျပပြဲတြင္
ေရာင္းခ်ရန္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႕ေၾကာင့္ ေကအိုင္အိုကို စစ္ေရးအရ
ဖိအားေပးအပစ္ရပ္ခိုင္းျပီး ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းေဒသကို ထင္သလို အျမတ္ထုတ္ရန္မွာ
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ နွင့္ ကာလံု၏ ရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ေနသည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲ၏ အနွစ္သာရကို
သံုးသပ္ျခင္း။
ကခ်င္ျပည္နယ္ကို
ထိမ္းခ်ဳပ္နိုင္ေရးအတြက္ စစ္အစိုးရအဆက္ဆက္က တပ္ရင္းေပါင္း ၄၀
ခန္႕တပ္စြဲထားရေၾကာင္း၊ ေကအိုင္အိုနွင့္ စစ္ပြဲမ်ားျပန္ျဖစ္လာျပီးေနာက္
ျမန္မာနိုင္ငံတ၀ွမ္းမွ ေနာက္ထပ္တပ္ရင္းေပါင္း ၄၀ ခန္႕အား ထပ္မံ ေခၚ ယူကာ
ေကအိုင္အိုအား ထိုးစစ္ ဆင္လွ်က္ရွိေၾကာင္း စစ္ေရးကြ်မ္းက်င္သူမ်ားက
ခန္႕မွန္းၾကသည္။ တပ္ရင္း (၈၀) ခန္႕အတြက္ ေန႕စဥ္ကုုန္က်စားရိပ္မ်ား
မည္မွ် မ်ားျပားမည္ကို ခန္႕မွန္းၾကည့္ရံုနွင့္ သိနုိင္သည္။ ျပည္ေထာင္စု အတြင္း
ရွိ လူထုၾကီး တရပ္လံုး၏ ပညာေရး၊ က်မၼာေရး၊ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးတို႕ အတြက္
သံုးရမည့္ေငြမ်ားအားစစ္တပ္တခုတည္း က အလဟသ ျဖဳန္းတီးလွ်က္ရွိသည္။
၄င္းတို႕ဘာအတြက္ စစ္တိုက္ေနၾကသနည္း။
ျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္
ေလ့လာေရးခရီးအျဖစ္ ကိုမင္းကိုနိုင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ အတြင္းသို႕သြားေရာက္ခဲ့သည္ကို
တန္ဘိုး ထားရပါမည္။ ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးရေစလိုေသာ ၄င္း၏ ေစတနာကို
အသိအမွတ္ျပဳရပါမည္။ ဖားကန္႕ေဒသတြင္ လက္နက္ၾကီးနွင့္ပစ္ခတ္မႈမ်ားအား
ကိုယ္တိုင္ၾကံဳေတြ႕ခဲ့ရျပီးေနာက္ ကိုမင္းကိုနိုင္က “တဘက္နွင့္
တဘက္ က်ည္ဆန္ တလံုးကို က်ပ္သိန္းသံုးဆယ္ ေလာက္တန္တဲ့
လက္နက္ၾကီးေတြနဲ႕ပစ္ေနၾကတယ္ဗ်ာ။ အဲသည္ေငြေတြကို လူထု ပညာေရး၊ က်မၼာေရး အတြက္
သံုးလိုက္ရင္ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းမလဲ။” ဟု
ထုတ္ေဖၚေျပာဆိုခဲ့ေၾကာင္းၾကားရသည္။
စင္စစ္အားျဖင့္မူ တဘက္နွင့္တဘက္
လက္နက္ၾကီးမ်ားနွင့္ ပစ္ခတ္ေနၾကျခင္း မဟုတ္ပါ။ ဖားကန္႕ေဒသတြင္ အေျချပဳ
လႈပ္ရွားလွ်က္ရွိေသာ ေကအိုင္ေအတပ္မ်ားတြင္ ၁၂၀ မီလီမီတာ၊ ၁၀၅ မီလီမီတာ အစရွိေသာ လက္နက္ၾကီးမ်ား လံုး၀ မရွိေၾကာင္း
ေဒသခံလူထုမ်ားက ေျပာၾကပါသည္။ ကိုမင္းကိုနိုင္တို႕ ကခ်င္ျပည္ခရီးထြက္ ေနစဥ္
လက္နက္ၾကီးမ်ားနွင့္ ပစ္ခတ္သူမွာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ တပ္မ်ားဖက္ကသာျဖစ္သည္။
လူထုေငြမ်ား မျဖဳန္းတည္းေရး ကိစၥကို ေျပာဆိုကန္႕ ကြက္ရမည္မွာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရကို
ျဖစ္သည္။ ကာလံုကိုသာ ျဖစ္သည္။
ပို၍ထင္ရွားသည္မွာ
ျပီးခဲသည့္ ရက္သတၱသံုးပတ္အတြင္းက ျဖစ္ပြားခဲ့ေသာ စစ္ပြဲမ်ားတြင္ ျဖစ္သည္။
ေကအိုင္အိုဌာန ခ်ဳပ္ လိုင္ဇာကို ဒီဇဘၤာလ ၁၄ ရက္ေန႕ တေန႕တည္း ထိုးစစ္
ဆင္ခဲ့သည့္အတြက္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ စစ္ပြဲကုန္က် စားရိပ္မွာ က်ပ္သိန္းေပါင္း
သိန္းတေသာင္းခန္႕ရွိမည္ဟု ခန္႕မွန္း တြက္ခ်က္ၾကသည္။ ယင္းေငြမ်ားအား လူထု၏ ပညာ
ေရး၊ က်မၼာေရး၊ ဖြံ႕ျဖိဳးေရးတို႕ အတြက္သာ သံုးစြဲသင့္ေၾကာင္း ဦးသိန္းစိန္
အစိုးရကို ျဖစ္ေစ၊ ကာလံုကို ျဖစ္ေစ၊ မည္သူ ကမွ် ထိထိ ေရာက္ေရာက္
ကန္႕ကြက္ေျပာဆိုသံမၾကားရပါ။ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံု လူထုၾကီးတရပ္လံုးသည္
မည္သို႕ လွ်င္ ဆင္းရဲတြင္းမွ ထြက္နုိင္ပါအံနည္း။ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ စစ္ေရး
အသံုးစားရိပ္သည္ ဤမွ်နွင့္ မရပ္ေသးပါ။
ခရစ္စမတ္ေန႕မ်ား
တ၀ိုက္မွာဘဲ စားရိပ္ၾကီးလွေသာ လက္နက္ၾကီးမ်ားနွင့္ ပစ္ခတ္ျပီး ဆက္လက္ကုန္က်ခံကာ
ထိုးစစ္ ဆင္ရန္တာစူေနျပန္သည္။ အဘယ္ ေၾကာင့္နည္း။ ေကအိုင္အိုဌာနခ်ဳပ္
လိုင္ဇာကို စစ္ေရးအရ တဖက္က ဖိထားျပီး ဖားကန္႕ကို ျပန္သိမ္းနိုင္လွ်င္
ေငြေၾကးအရ ယခုကုန္က်ထားသည္ထက္ အဆမ်ားစြာ အက်ိဳးအျမတ္ရမည္မွာ ေသခ်ာ
ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ သို႕ျဖစ္၍ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ေကအိုင္အိုကို ဆင္ႏႊဲေနေသာ
စစ္၏ အနွစ္သာရမွာ တိုင္းျပည္ ျငိမ္းခ်မ္းမႈ တည္ျငိမ္မႈ အတြက္ မဟုတ္။
စီးပြားေရး အက်ိဳးအျမတ္ ေၾကာင့္သာ ျဖစ္ေၾကာင္းထင္ရွား သည္။ သုိ႕ျဖစ္၍ လူထု
စီးပြားေရးတိုးတက္ေစေရးအတြက္ လက္ရွိကခ်င္စစ္ပြဲကို သာဓကျပဳလွ်က္
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္း ေရးျပသနာအား အေျဖရွာရန္လူတိုင္းတြင္ တာ၀န္ရွိလာသည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲ သည္ ကခ်င္မ်ားနွင့္သာ သက္ဆိုင္သလိုမ်ိဳး စဥ္းစားေနၾက လွ်င္မူ
ေဖ်ာက္သင့္ပါျပီ။
တိုင္းျပည္အတြင္းရွိ
သဘာ၀သယံဇာတမ်ားအား ျပည္ေထာင္စုအတြင္းရွိ တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံု
လူထုၾကီး
တရပ္လံုး ခံစားခြင့္ရေရး အတြက္ ဥပေဒရွဳေဒါင့္မွ
ဘယ္လိုေဆာင္ရြက္သင့္သလဲ။
(က) ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ
၂၀၀၈
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနွင့္ေတာ့ အလုပ္မျဖစ္နိုင္ပါ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအရ “နုိင္ငံေတာ္” ဟူသည္ကို
ကိုယ္စားျပဳ ကာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရအမည္ခံ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက ျပည္နယ္မ်ား၏
ေျမယာမ်ားအေပၚ ထင္သလိုစီမံခန္႕ခြဲခြင့္ ရေန ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုက
ေက်ာက္မ်က္ရတနာမ်ားနွင့္ စပ္လွ်ဥ္း ၍ လုပ္ပိုင္ခြင့္အားလံုးကို ရယူထားျပီး
ေက်ာက္စိမ္းတကယ္ထြက္ရွိသည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြက္မူ ေက်ာက္ ျဖတ္ေတာက္ျခင္း၊
ေသြးျခင္းဆိုင္ရာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မွ်ေလာက္သာေပးထားေသာေၾကာင့္လည္းျဖစ္သည္။
အျခားျပဌာန္းခ်က္မ်ားလည္း ေျမာက္မ်ားလွစြာ ရွိေနပါေသး သည္။ သို႕ျဖစ္၍
တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ကိုယ္ပိုင္ျပ ဌာန္းခြင့္တို႕အား
နိုင္ငံေရးအရ အာမခံခ်က္ေပး နိုင္မည့္ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စုဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒသစ္တရပ္
လုိအပ္ေနပါသည္။
(ခ) လက္၀ါးၾကီးအုပ္မႈမွ
ကာကြယ္သည့္ ဥပေဒ
ကုမၸဏီ တခုအဖြဲ႕အစည္းတခုက
ေစ်းကြက္ကို လက္၀ါးၾကီးမအုပ္နိုင္ရန္ လက္၀ါးၾကီးအုပ္မႈမွ ကာကြယ္သည့္
ဥပေဒ (
Anti- Trust Law ) တခုကို ျပဌာန္းရပါမည္။
ဂ်ပန္နိုင္ငံအပါအ၀င္ ေစ်းကြက္ကို အဓိကထားျပီး စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ
ရေအာင္လုပ္ေဆာင္ေနသည့္ ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံၾကီးမ်ားတြင္ အလားတူ ဥပေဒမ်ား
ျပဌာန္းက်င့္သံုးလွ်က္ရွိၾကသည္။ ဖါးကန္႕ ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚေရးလုပ္ငန္း
တခုတည္းမွာပင္ကုမၸဏီေပါင္း ၃၇၀ ေက်ာ္လုပ္ကိုင္ေနၾကသည့္အနက္ ကုမၸဏီ တခ်ိဳ႕ ကသာ
လက္၀ါးၾကီးအုပ္ထားေၾကာင္း နွင့္ ေဒသခံ ကခ်င္လူမ်ိဳးပိုင္သည့္ ကုမၸဏီမွာ
နွစ္ခုသာ ရွိေၾကာင္း ေလ့လာရ သည္။
(ဂ) သတင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒ
စီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီးမ်ား
အပါအ၀င္ တုိင္းျပည္မွာ ျဖစ္ပ်က္ေနသည့္ အေျခအေနအရပ္ရပ္ကို လူထုမ်ားသိခြင့္[ix]
ရွိေစ ရန္ သတင္းဆိုင္ရာဥပေဒ [x] တခုကို ျပဌာန္းရပါမည္။
အိမ္နီးျခင္းနိုင္ငံမ်ားျဖစ္ေသာ အိႏၵိယ နွင့္ ထုိင္းနိုင္ငံမွာပင္ ယင္း
ဥပေဒကို ျပဌာန္းက်င့္သံုးလွ်က္ရွိေၾကာင္း ေလ့လာနိုင္သည္။ သတင္းဆိုင္ရာဥပေဒ၏
သေဘာမွာ တိုင္းျပည္၏ ထိပ္ တန္းလွ်ိဳ႕၀ွက္ခ်က္အျဖစ္သတ္မွတ္ထားေသာ
ကိစၥရပ္တခ်ိဳ႕မွလြဲ၍ အစိုးရ၏ လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္မႈအ၀၀အားလံုး အား လူထုတြင္
ေမးျမန္းခြင့္ရွိေၾကာင္းနွင့္ သက္ဆိုင္ရာအာဏာပိုင္မ်ားက
ေျဖၾကားရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ျပဌာန္း ထားရသည္။
သာဓက အားျဖင့္ ကခ်င္ျပည္နယ္မွ
ထြက္ရွိသည့္ သဘာ၀သယံဇာတ ေက်ာက္စိမ္းမွ နွစ္စဥ္ေငြေၾကးမည္မွ် တိုင္းျပည္ က
ရရွိေနသနည္း။ မည္သူမွ် အတိအက် မသိရပါ။ ယင္းေငြေၾကးမ်ားအနက္ ျပည္ေထာင္စု
အတြင္းရွိ အျခားျပည္နယ္ မ်ားအတြက္ သံုးလိုက္သည္ ဆိုလွ်င္ မည္သည့္ျပည္နယ္၊
မည္သည့္ လုပ္ငန္းအတြက္ မည္မွ် သံုးလိုက္ေၾကာင္း မသိ ရပါ။
မူရင္းခံစားခြင့္ရွိသည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြက္ မသံုးတာေတာ့ ေသခ်ာသည္။ ေ၀းေ၀း
မၾကည့္ပါနွင့္။ ကခ်င္ျပည္ နယ္ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕၀င္ျဖစ္ခဲ့သည္မွာ
နွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာခဲ့ျပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ျမစ္ၾကီးနားမွ ဖားကန္႕
သို႕သြားသည့္ ကားလမ္းမွာ ေျမလမ္းသာသာ အဆင့္သာရွိေသးသည္။ အစိုးရနွင့္
ေကအိုင္အိုအၾကား လြန္ခဲ့ေသာ တနွစ္ခြဲက စစ္ပြဲျပန္ျဖစ္ျပီးေနာက္ ေကအိုင္အိုက ခ်ိဳးလိုက္သည့္
တံတားမ်ားအနက္ အမ်ားစုၾကီးမွာ ေကအိုင္အိုကပင္ ေဆာက္ေပးထားခဲ့ေသာ
တံတားမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း လူထုက ေျပာၾကသည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္က ထြက္သည့္ သဘာ၀
သယံဇာတမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ ကခ်င္လူထုဘ၀ တိုးတက္ဖြံ႕ျဖိဳးေရးအတြက္
နွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေက်ာ္ စစ္အစိုးရမ်ား အဆက္ဆက္ဘာေတြ လုပ္ခဲ့ပါသနည္း။ တခုမွ်
ရွာမေတြ႕ပါ။
ဖားကန္႕ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚေရးလုပ္ငန္းတြင္
ကုမၸဏီေပါင္း ၃၇၀ ေက်ာ္အား ဦးသိန္းစိန္အစိုးရက လိုင္စင္မ်ား ခ်ေပး သည္
ဆိုရာတြင္ ယင္းကုမၸဏီမ်ား၌ အစုရွယ္ယာ၀င္မ်ားမွာ
မည္သူေတြနည္း။ တဦးလွ်င္ မည္မွ်အထိ အစုရွယ္ ယာ ထည့္၀င္ထားၾကသနည္း။ ၄င္းတို႕ထည္႕၀င္ထားၾကသည့္
အစုရွယ္ယာမ်ားအတြက္ တိုင္းျပည္ကို တရား၀င္ အခြန္ ေဆာင္ထားျပီးျပီလား။
ေက်ာက္စိမ္းတူးေဖၚခြင့္ရ၇န္ မည္သည့္ကုမၸဏီက မည္မွ် အခြန္ေဆာင္ထားသနည္း။
အခြန္ေငြ စုစုေပါင္းမွာ တနွစ္လွ်င္ မည္မွ် ရွိသနည္း။ ျပည္သူလူထုတြင္ သိခြင့္
ရွိပါသည္။ သတင္းဆိုင္ရာ ဥပေဒေပၚထြက္လာ လွ်င္ လူထုသိနုိင္မည့္
လမ္းေၾကာင္းပြင့္သြားနိုင္ပါသည္။ လူထုအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ သဘာ၀သယံဇာတမ်ားကို
အသံုး ခ်၇န္ အၾကံေပးခြင့္၊ ၾကီးၾကပ္လုပ္ေဆာင္ခြင့္မ်ား ရလာနိုင္သည္။
ဘယ္ဟာက မတရားတဲ့ က်ဴးေက်ာ္စစ္လဲ။
ဘယ္ဟာက တရားတဲ့ခုခံစစ္လဲ။
တိုင္းရင္းသားျပည္နယ္မ်ားမွ
ထြက္ရွိသည့္ သဘာ၀သယံဇာတမ်ားမွ ၀င္ေငြမ်ားကို အသံုးျပဳ၍ စစ္အစိုးရ အဆက္ ဆက္၏
ထိပ္သီးဗိုလ္ခ်ဳပ္ၾကီးမ်ား၊ ၄င္းတို႕၏ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ား၊ ခရိုနီမ်ားသာ
ၾကီးပြားခ်မ္းသာေနၾကသည္။ စစ္ အာဏာရွင္စနစ္၏ ဗဟုိခ်က္မအေနျဖင့္
ေနျပည္ေတာ္ၾကီးကို ေရႊျပည္ေတာ္ၾကီးျဖစ္ေအာင္ တည္ေဆာက္ေနၾကသည္။
တိုင္းရင္းသားေပါင္းစံုလူထုၾကီးမွာ ဆင္းရဲတြင္းနက္သည္ထက္ နက္လာသည္။
စစ္အာဏာရွင္မ်ား အာဏာတည္ျမဲေရး အတြက္ အသက္ေပးတိုက္ပြဲ၀င္ေနၾကရေသာ
ေအာက္ေျခတပ္မႈးမ်ားနွင့္ ရဲေဘာ္မ်ားမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္းတြင္
မတရားေသာက်ဴးေက်ာ္စစ္ကို ဆင္ႏႊဲေနၾကရသည္။ ဤသည္ကို ရပ္တန္းက ရပ္သင့္ျပီ။
ရဲေဘာ္ထု၏ အသက္မ်ား မဆံုးရွံဳးေစသင့္ေတာ့။
ပင္လံုစာခ်ဳပ္အရ
ကခ်င္ျပည္နယ္ရသင့္ရထိုက္သည့္ နယ္တြင္းကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို
အသိအမွတ္ျပဳပါက စစ္အစိုးရ ၏ တပ္မ်ား ကခ်င္ျပည္နယ္ မွ ထြက္ခြာသြားရံုသာရွိသည္။
အပစ္ရပ္သြားပါမည္။ ေကအိုင္အိုအေနျဖင့္ အပစ္ရပ္စာခ်ုဳပ္ လက္မွတ္ထိုးရန္ပင္
မလိုပါ။ အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေကအိုင္အိုသည္ ေျမျပန္႕ေဒသကို ဆင္းလာျပီး
ထိုးစစ္ဆင္မည္ မဟုတ္၊ ေနျပည္ေတာ္ကိုလည္း စစ္ေရးအရ ျခိမ္းေျခာက္မည္
မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ေကအိုင္အိုသည္
ကခ်င္လူထုကိုဖိနွိပ္ဆန္႕က်င္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္လွ်င္ စစ္ေျပးဒုကၡသည္
ငါးေသာင္းေက်ာ္သည္ အဘယ္ေၾကာင္႕ ေကအိုင္အိုထိမ္းခ်ဳပ္ထားရာနယ္ေျမမွာ
သြားေရာက္ခုိလွံဳေနၾကသနည္း။ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး ပ်က္ ျပီး ေကအိုင္အိုက
စစ္အစိုးရအား ျပန္လည္တိုက္ပြဲဆင္ခဲ့သည့္ လြန္ခဲ့ေသာ တနွစ္ခြဲကစျပီး
ေကအိုင္အိုအေပၚ ကခ်င္ လူထု ၉၀%ေက်ာ္က ေထာက္ခံလွ်က္ရွိေနေၾကာင္း ေလ့လာရသည္။
နွစ္ေပါင္းေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာ
ျပည္တြင္းစစ္သမိုင္းကို ျပန္ၾကည့္ပါ။ စစ္အစိုးရ အဆက္ဆက္သာ ေျပာင္းသြားသည္။
မိုးဦးက်တြင္ ေပါက္သည့္မိႈမ်ားကဲ့သို႕ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ဦးေရ
အေရအတြက္အေျမာက္အမ်ားေပၚလာသည္။ မည္သည့္တိုင္းရင္း သား ေတာ္လွန္ေရး အဖြဲ႕အစည္းၾကီး
တခုတေလကိုမွ် စစ္ေရးနည္းလမ္းသက္သက္အရ အျမစ္ ျပဳတ္တိုက္နိုင္ခဲ့ သည္ မရွိပါ။
ယခုလည္း ေငြေၾကးေျမာက္မ်ားစြာ၊ လူအင္အားေျမာက္မ်ားစြာသံုးနိုင္လွ်င္
ေကအိုင္အိုဌာနခ်ဳပ္လိုင္ဇာကိုသိမ္း၍ ရျခင္ရမည္။ သည္မွာ သိမ္းလွ်င္ ဟုိမွာ
ေနာက္တခုေပၚလာပါဦးမည္။ စစ္ေရးသက္သက္တခုတည္း နွင့္ မည္သည့္အခါ တြင္မွ်
ေကအိုင္အိုကို အျမစ္ျပတ္ ေခ်မႈန္းနိုင္မည္ မဟုတ္ေၾကာင္း စာေရးသူရာနံဳးျပည့္
အာမခံေျပာနိုင္သည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သို႕
ေျမွာ္မွန္းခ်က္
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရး
နွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရး အတြက္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မ်ားစြာစြမ္းေဆာင္နိုင္လိမ့္ဦးမည္
ဟု ေျမွာ္ လင့္သည္။ စြမ္းေဆာင္ေစလိုသည့္ သေဘာနွင့္လည္း တင္ျပေနျခင္းျဖစ္ပါသည္။
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တြင္ နိုင္ငံ တကာ၏ အသိအမွတ္ျပဳမႈ၊ ျပည္တြင္းလူထု အမ်ားစု၏
ေထာက္ခံမႈ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သျဖင့္ ယင္းကို ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္း ေရး၊
ဥပေဒစိုးမိုးေရးတို႕အတြက္ ထိထိေရာက္ေရာက္ အသံုးခ်ေစျခင္ပါသည္။
ကခ်င္စစ္ပြဲကို
ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္ ဥပကၡာျပဳမထားသင့္ေတာ့ပါ။ တျပည္လံုးျပည္တြင္း
ျငိမ္းခ်မ္းေရး အတြက္ စတင္လႈပ္ရွားရန္ အခြင့္အလန္းအေနျဖင့္ မွတ္ယူျပီး
အျမန္ဆံုး အေရးယူေဆာင္ရြက္သင့္ပါသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစု ၾကည္ ဥကၠဌ တာ၀န္ယူထားေသာ ဥပေဒစိုးမိုးေရးေကာ္မတီကို
အသံုးခ်ေဆာင္ရြက္ရန္ ၾကိဳးပမ္းနိုင္လွ်င္သင့္ေလ်ာ္ပါ မည္။ ဘယ္အလုပ္ကို
လုပ္ပါဟု သမတ ဦးသိန္းစိန္က တာ၀န္ေပးမွ ဥပေဒစိုးမိုးေရးေကာ္မတီ အေနျဖင့္
အလုပ္လုပ္၍ ရနိုင္မည္ ဟူလွ်င္မူ ဥကၠဌေနရာမွ အျမန္ဆံုးထြက္သင့္ပါသည္။ လူထုက
အားကိုးေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး နုိဗယ္ဆုရွင္ၾကီး သည္ အစိုးရ၏
ခုိင္းဖတ္မျဖစ္သင္႔ပါ။ မိမိကိုယ္တိုင္၏ လြတ္လပ္ေသာ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္
ကမကထျပဳေဖၚေဆာင္ျခင္း သည္သာ အသင့္ျမတ္ဆံုး ျဖစ္ပါမည္။ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္
သမတျဖစ္နုိင္ပါမည္ ဟူ၍ မက္လံုးခ်ေပးထားသည္ ကို ဟုတ္ေယာင္နိုးနွင့္
စစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ား မနွစ္သက္မွာ စိုးရိမ္သျဖင့္ တိုင္းျပည္နွင့္ လူထုအတြက္
လက္ေတြ႕ နွင့္ အျမန္ဆံုးလုိအပ္ေနေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ကိစၥမ်ားအား
လက္ေရွာင္တာမ်ိဳး ျဖစ္လွ်င္ မသင့္ေတာ္ပါ။
ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္
ေလ့လာစံုစမ္းရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တုိင္သြားေရာက္မည္ ဆိုလွ်င္ ေကအိုင္
အို ဌာနခ်ဳပ္လိုင္ဇာ မွ ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္လည္းေကာင္း၊ ေကအိုင္အို
ထိမ္းခ်ဳပ္ထားရာ နယ္ေျမ အတြင္း ရွိ ကခ်င္ဒုကၡသည္ေပါင္း
ငါးေသာင္းေက်ာ္သည္လည္းေကာင္း၊ ၀မ္းေျမာက္၀မ္းသာ ၾကိဳဆိုၾကလိမ့္မည္ဟု စာေရးသူ
ယံု ၾကည္သည္။
စာဖတ္သူမ်ားသို႕
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏
ဦးေဆာင္မႈအား ေ၀ဘန္လွ်င္ ျပန္လည္ တိုက္ခိုက္မႈမ်ား က်ေရာက္လာ လိမ့္မည္ဟု
မူလ ကထဲက ေျမွာ္မွန္းခဲ့ျပီးျဖစ္သည္။
အေရအတြက္အရမမ်ားလွေသာ္လည္းထင္သည့္အတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုသူတခ်ိဳ႕ မွာ
စာေရးသူ တင္ျပသည့္အေၾကာင္းအရာအေပၚတြင္ မသံုးသပ္။ ပုဂၢိဳလ္ေရး အရထိုးနွက္မႈမ်ား
လုပ္လာပါသည္။
ကမာၻေပၚတြင္
ေ၀ဘန္မခံရသည့္ နိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ဟူ၍ မရွိပါ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကိုယ္တိုင္
ေ၀ဘန္ေရးကို ၾကိဳဆိုမည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ိဳးျဖစ္မည္ဟု စာေရးသူေျမွာ္လင့္သည္။
ေ၀ဘန္ရံုမွ်နွင့္ “ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေ၀ဘန္
ရေအာင္ ခင္ဗ်ားကိုယ္တိုင္
ကေရာ ဘာလုပ္ခဲ့လို႕လဲ။” ဟု ပုဂၢိဳလ္ေရး တိုက္ခုိက္လာသူမ်ားကိုမူ ရိုးသားစြာ
ျပန္ၾကားပါ မည္။ မွန္ပါသည္။ စာေရးသူလည္းမ်ားမ်ားမလုပ္နုိင္ပါ။
အနည္းအက်ဥ္းမွ်သာ လုပ္နုိင္ပါသည္။ သို႕ရာတြင္ စစ္အာဏာ
ရွင္စနစ္ဆန္႕က်င္ေရးလူထုတိုက္ပြဲသမိုင္း၌ မိမိလုပ္ေဆာင္နိုင္ခဲ့သမွ်
အနည္းအက်ဥ္းကေလးသည္ပင္ “ခင္ဗ်ားကေရာ ဘာလုပ္ခဲ့လို႕လဲ။” ဟု မိမိကိုစိမ္ေခၚသည့္ပုဂၢိဳလ္ေအာက္၊
နိမ့္က်ေလ်ာ့နည္းမည္မဟုတ္ဟူသည္ကိုမူ ေျပာလို ပါ သည္။ မည္သို႕မွ်
သေဘာထားမည္ေတာ့ မဟုတ္ပါ။
ပုဂၢိဳလ္ေရး တိုက္ခိုက္ျခင္း
မဟုတ္ဘဲ စာေရးသူတင္ျပသည့္ အေၾကာင္းအရာအေပၚတြင္ မတူသည့္ အျမင္ျဖင့္ တုန္႕ျပန္
ၾကသူမ်ား၊ မိမိ၏ တင္ျပခ်က္ကို လက္ခံ၍ တဆင့္ျဖန္႔ေ၀ၾကသူမ်ား၊
မိမိကိုေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း စာေရးသားၾကသူမ်ား အားလံုးကို အသိအမွတ္ျပဳေၾကာင္း၊
ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ျပန္လည္ေျပာလိုပါသည္။
အပိုင္း (၃) ကို ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါရန္
ေအာင္ထူး (ေရွ႕ေန)
ဒီဇဘၤာလ (၂၇) ရက္ ၂၀၁၂
ခုနွစ္
No comments:
Post a Comment